آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

آشنایی با انواع قفل ساعت مچی

انواع قفل ساعت مچی

تصور کنید یک ساعت گران قیمت از برندی که دوست دارید خریده­‌اید و بدون این­که متوجه شوید ناگهان از دستتان رها شود و خراب یا گم شود. برای این­که این­گونه اتفاقات برایتان نیفتد باید قفل ساعت شما ایمن باشد. قفل ساعت مچی یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی ساعت می­‌باشد چراکه وظیفه­‌ی حفظ و نگهداری از ساعت را به عهده دارد. علاوه بر این قفل ساعت تاثیر زیادی در چگونه قرار گرفتن ساعت روی دست دارد.

به‌ صورت کلی قفل‌ های ساعت مچی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

قفل‌های متصل: یعنی بند ساعت هیچ وقت باز نشده، بلکه تنها اندازه‌اش بزرگ‌تر شده تا دور مچ قرار بگیرد و بعد از آن قفل شود.

قفل‌های منفصل: این قفل‌ها به‌صورت کامل باز شده و بند ساعت را به دو بخش مجزا تقسیم می‌کند.

انواع قفل منفصل ساعت مچی

قفل سگکی ساده
قفل منفصل کلیپسی
قفل منفصل جواهری

انواع قفل متصل ساعت مچی

قفل پروانه‌ ای دکمه دار
قفل ۳ تکه دکمه‌ ای ضامن‌ دار
قفل پیوسته ۳ تکه دکمه دار
قفل پیوسته ۲ تکه دکمه‌ ای
قفل پیوسته ۳ تکه بدون دکمه

۱-قفل پروانه‌ای دکمه‌دار

اولین قفل از انواع قفل ساعت، قفل پروانه­ای دکمه‌دار می‌­باشد. این قفل روی بند به اندازه دور مچ دست تنظیم می­‌شود و پس از آن به راحتی باز و بسته خواهد شد. به دلیل وجود دکمه­‌ها (یکی در هر طرف) باز کردن آن بسیار راحت است، کافیست که دو دکمه را به طور همزمان فشار دهید تا قفل باز شود. از این رو قفل­‌های پروانه‌ای نسبتا ایمن هستند. این قفل‌ها هم برای ساعت­‌هایی با بند فلزی و هم بند چرمی مورد استفاده قرار می‌­گیرند.

مزایا

باز و بسته کردن آن راحت است

فشاری به بند ساعت وارد نمی‌شود

در عین سادگی ایمن است

معایب

از نظر زیبایی کمتر به چشم می­‌آید

 

قفل ساعت مچی پروانه ای دکمه دار

۲-قفل پروانه‌ای بدون دکمه

یکی دیگر از انواع قفل ساعت، قفل پروانه­‌ای بدون دکمه می‌­باشد که هنگام بستن ساعت کاملا نامرئی می‌­شود و بند ساعت به صورت یکپارچه و ساعت بدون چفت و بست دیده می‌­شود. به همین دلیل به این نوع قفل ساعت، قفل پنهان نیز گفته می­‌شود.

اما سوال اینجاست که این قفل چگونه کار می­کند؟ قفل پروانه‌ای بدون دکمه از دو لولای فلزی تشکیل شده است که مانند بال­‌های پروانه به دو طرف باز می­‌شوند. هنگامی که می‌­خواهید ساعت را روی مچ دست خود ببندید کافیست که هر دو لولا را تا کرده و با هم چفت کنید. از آنجا که لولاها به سمت داخل ساعت بسته می­شوند باید اندازه بند را کمی گشادتر از دور مچ بگیرید تا اذیت نشوید. نکته‌ی­ مهمی که وجود دارد این است که برای تغییر اندازه و تنظیم این نوع قفل ساعت حتما باید به فروشنده یا تعمیرکار ساعت مراجعه کنید.

مزایا

زیبا نشان دادن بند ساعت

باز و بسته شدن راحت

معایب

ایمنی کمتر نسبت به دیگر قفل‌­های ساعت

احتمال اذیت شدن مچ دست

امکان تنظیم اندازه توسط خود کاربر وجود ندارد

قفل ساعت پروانه ای بدون دکمه

 

۳-قفل ۳ تکه دکمه‌ای ضامن‌دار

این نوع قفل‌ها در میان قفل‌ های ساعت مچی بیشتر برای ساعت‌های لاکچری و گران‌ قیمت استفاده می‌شود و دلیل آن امن بودن این نوع قفل‌ها می‌باشد که باز شدن ناگهانی آن‌ها تقریباً غیرممکن است؛ لذا از آن‌ها در ساعت‌های غواصی و ساعت‌های خلبانی نیز استفاده می‌شود. این قفل مختص ساعت‌های بند استیل بوده و تنها در این نوع از ساعت‌ها یافت می‌شود.

قفل ساعت سه تکه دکمه ای ضامن دار

۴-قفل ۳ تکه دکمه دار

این نوع از قفل‌های ساعت تقریباً بیشترین استفاده را در میان قفل‌های پیوسته دارد، چرا که قیمتی نسبتاً متوسط و امنیتی بالا دارد و به خاطر داشتن دکمه، استفاده از آن بسیار راحت می‌باشد. این نوع از قفل‌ها بیشتر در ساعت‌های بند استیل دیده می‌شود.

قفل ساعت مچی سه تکه دکمه دار

۵-قفل ۳ تکه بدون دکمه

این نوع از قفل‌ها همانند قفل‌های پیوسته سه‌تکه‌ی ذکرشده در بالا بوده تنها با این تفاوت که دکمه برای باز کردن آن وجود ندارد و به‌صورت فشاری محکم می‌شود. این قفل‌ ها تقریباً ارزان‌تر از دیگر انواع قفل‌های پیوسته است و بیشتر در ساعت‌های بند استیل با قیمتی متوسط کاربرد دارد.

قفل ساعت سه تکه بدون دکمه

 

۶-قفل پیوسته ۲ تکه دکمه‌ ای

این نوع از قفل‌ها یکی دیگر از انواع قفل پیوسته ساعت می‌باشد که همانند قفل پیوسته سه تکه از سه بخش تشکیل شده اما به خاطر آن که یکی از بخش‌های آن ثابت بوده، با عنوان قفل‌های پیوسته دو تکه شناخته می‌شود.

این قفل‌ها نیز از کارایی راحتی و امنیت قفل‌های سه تکه دکمه‌ای بهره‌مند می‌باشند با این تفاوت که علاوه بر ساعت‌های بند استیل در ساعت‌های بند چرم و انواع دیگر از بندهای ساعت استفاده می‌شود.

قفل دوتکه دکمه دار ساعت مچی

قفل ساعت مچی دو تکه دکمه دار

انواع قفل منفصل ساعت مچی

۱- قفل سگکی ساده

قفل سگکی ساده در میان انواع قفل‌ های ساعت مچی بیشترین استفاده را دارد و از همان روزهای اول اختراع ساعت مچی؛ همراه این وسیله کاربردی بوده است. این قفل‌ ها تنها بر روی ساعت‌های با بند چرمی و سیلیکونی قابل استفاده می‌باشد و هیچ نوعی از آن در ساعت‌های بند استیل دیده نمی‌شود.

استفاده از قفل سگکی ساده کمی سخت‌تر از دیگر قفل‌ها می‌باشد اما به خاطر ارزان بودن و ساخت آسان آن، همواره بیشترین توجه را در میان قفل‌های ساعت به خود جلب کرده است.

قفل ساعت مچی سگکی

۲- قفل منفصل کلیپسی

قفل منفصل کلیپسی در اصل یک نوع قفل سگکی می‌باشد که در ساعت‌های بند استیل حصیری مش کاربرد دارد و به خاطر آنکه می‌توان ساعت را به راحتی در سایزهای مختلف قرارداد مورد توجه قرار گرفته است.

قفل منفصل کلیپسی

۳- قفل منفصل جواهری

این نوع قفل‌ها بیشتر در ساعت‌های زنانه استفاده می‌شود و می‌توان با اطمینان گفت که استفاده از این نوع قفل مختص ساعت‌های ظریف زنانه بوده و علت آن کوچک بودن و ظرافت می‌باشد. اگر قصد خرید ساعت زنانه‌ی ظریف دارید مطمئناً در ساعت‌های مورد نظر خود به این نوع از قفل‌ها برخورد خواهید کرد.

قفل ساعت مچی جواهری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید