آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

مزایا و معایب ساعت مچی هوشمند چیست؟

ساعت هوشمند

ساعت هوشمند چیست؟

ساعت هوشمند (Smartwatch) یک دستگاه مدرن قابل پوشیدن است که علاوه بر نشان دادن زمان، ویژگی­‌های بسیار زیاد دیگری نیز دارد. برای مثال با استفاده از این نوع ساعت‌ها شما قادر خواهید بود تا تماس بگیرید، پیامک بفرستید و دریافت کنید، بازی کرده و موسیقی گوش کنید. همچنین ساعت‌های هوشمند دارای دوربین، صفحه لمسی، جی پی اس (GPS) و… هستند. به طور قطع می‌توان گفت نخستین نوع ساعت‌های هوشمند، ساعت‌های دیجیتالی بودند که روانه بازار شدند. چرا که پس از مدتی آپشن‌هایی نظیر کرنومتر، ماشین حساب و… به آن‌ها اضافه شد.

چه مواقعی باید از ساعت هوشمند استفاده کنیم ؟

در هنگام رانندگی، دوچرخه سواری و موقعیت‌های این چنینی که کار کردن با تلفن همراه، کار بسیار سختی بوده و در بعضی موارد خطر آفرین است.

در چنین موقعیت‌هایی برای چک کردن پیغام‌ها، فرستادن پیام، دیدن ویدئو و … می توانیم از ساعت مچی‌های هوشمند کمک بگیریم. در نتیجه با بهره بردن از این نوع ساعت‌ها، دیگر احتیاجی به حمل و نقل و استفاده از تلفن‌های همراه با صفحات بزرگ نداریم.

انواع ساعت مچی هوشمند

در یک دسته بندی کلی، می‌توان ساعت‌های هوشمند را از نظر کارکرد به دو دسته‌ی «ساعت‌های وابسته به گوشی» و «ساعت‌های مستقل از گوشی» تقسیم‌بندی کرد.

دستهٔ اول، یعنی ساعت‌های وابسته به گوشی، از طریق بلوتوث و وای فای (Wi_Fi) به گوشی متصل می‌شوند. بیشتر ساعت‌های هوشمند جزء این دسته هستند. شما به‌­وسیله­‌ی این قابلیت می‌­توانید بدون در دست گرفتن گوشی همراه‌تان، بخش بزرگی از کارهای روزانه را انجام دهید و در مکان­‌های شلوغ از امنیت خاطر برخوردار شوید. حتی در نمونه‌های جدید این ساعت‌ها شما تنها با کنترل ساعت هوشمند بدون دخالت دست کارهایتان را با سرعت تمام کنید.

دسته‌ی دوم، همانگونه که از نام‌شان مشخص است، مستقل از گوشی بوده و با کمک سیمکارت راه‌اندازی می‌شوند. در نتیجه دیگر احتیاحی به اتصال با گوشی ندارند. به این نکته باید توجه کرد که ساعت‌های هوشمند مستقل از گوشی تمامی کارایی ساعت‌های وای فایی و بلوتوثی( هوشمند وابسته به گوشی) را دارند.

تعداد این دسته از ساعت مچی‌های هوشمند در بازار نسبتاً محدود است و همانطور که در بالا گفته شد، بیشتر ساعت‌های هوشمند، وابسته به گوشی هستند. این دسته از ساعت‌ها معمولاً برای نشان دادن هشدار، اعلان پیام و نمایش بعضی از برنامه‌های مربوط به گوشی مانند شبکه‌های اجتماعی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا باید ساعت مچی هوشمند بخریم؟

گوشی‌های هوشمند به اصلی‌ترین گجت‌های زندگی ما تبدیل شده‌اند و حالا ساعت هوشمند وسیله‌ای که به شما کمک می‌کند ارتباطی دائمی با گوشی خود داشته باشید. ساعت‌های مچی هوشمند و به خصوص مدل‌های پرچمدار را می‌توان عملا یک گوشی هوشمند کوچک به روی مچ به حساب آورد. اگر جزو افرادی هستید که در طول هفته ورزش می‌کنند و یا بر اساس وضعیت سلامت خود نیاز دارید که یک دستگاه دائما ضربان قلب یا اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند حتما به فکر ساعت هوشمند باشید.

در واقع ساعت هوشمند به لطف قابلیت AOD می‌تواند در نقش یک ساعت کلاسیک با چندین ظاهر مختلف ظاهر شود و به شما امکان دهد تا اعلانات مختلف را دریافت کنید و حتی با ساعت خود مکالمه داشته باشید. البته باید در نظر داشته باشید که همه مدل‌ها چنین امکانی ندارد و تنها با ساعت هوشمند با قابلیت مکالمه می‌توان تماس برقرار کرد یا به تماس‌های دریافتی پاسخ داد. در کل باید بگوییم که شاید در حال حاضر لزومی برای استفاده از ساعت هوشمند نبینید اما قطعا اگر این محصول را خریداری کنید تا حد زیادی به قابلیت‌های مختلف آن وابسته خواهید شد.

کیفیت ساخت و قابلیت ضد آب بودن ساعت هوشمند

در خرید هر محصولی باید به کیفیت ساخت آن توجه داشته باشید اما این بخش برای یک ساعت اهمیت دوچندانی دارد؛ چرا که شما قرار است به صورت دائمی آن را به روی دست داشته باشید و این یعنی ساعت باید بتواند در برابر ورود آب و گرد و خاک مقاومت کند و همچنین به مرور آسیب کمتری ببیند. ساعت‌های هوشمند پرچمدار و گران‌قیمت عموما از فریم تیتانیومی استفاده می‌کنند و مدل‌های ارزان‌تر به سراغ آلومینیوم می‌روند. میزان مقاومت این ساعت‌ها در برابر خط و خش و شکستگی نیز اهمیت بالایی دارد. مورد دیگری که باید حتما مد نظر داشته باشید میزان مقاومت ساعت در برابر نفوذ آب است؛ زیرا اولا ساعت همواره به دلیل شستشو و موارد این‌چنینی با آب سر و کار دارد و ثانیا ممکن است شما بخواهید با آن به شنا بپردازید تا ساعت بتواند اطلاعات ورزش را به شما نمایش بدهد. به همین دلیل مدل‌های گران قیمت هم به گواهی نظامی MIL-STD-810H مجهز می‌شوند و می‌توانند تا عمق ۵۰ متری در برابر ورود آب مقاوم باشند.

معایب ساعت هوشمند چیست ؟

  • ساعت های هوشمند برای کار کردن وابسته به تلفن همراه هستند. در نتیجه این پرسش در ذهن افراد شکل میگیرد که چرا میبایست با وجود تلفن های همراه تن به خرید ساعت مچی های گران قیمت داد و از خیر زیبایی و سادگی ساعت های آنالوگ گذشت؟ مگر ساعت های هوشمند چیزی به جز همه آن امکاناتی را دارند که تلفن های همراه هم از آن برخوردارند؟
  • چطور می‌توان چشم بر ضعف‌های عمده و اساسی ساعت‌های هوشمند بست و برای خریدشان دست به جیب شد؛ ضعف‌هایی از جمله: عمر پایین باتری‌ها، مصرف شارژ بیش از حد گوشی تلفن همراه، و صفحات کوچک نمایشگرهایشان؟
  • ساعت های هوشمند بیش از اندازه به انسان ها وابسته هستند. برخی از گجت های ساعت هوشمند به جز در مواقعی که به صورت فعال در دست کاربر قرار میگیرند، نمیتوانند اطلاعات دقیقی در باب سلامتی و تندرستی به شما بدهند.
  • هنوز هم شک و تردیدهای بسیاری درباره ساعت های هوشمند و میزان ضرر و زیانی که بر بدن انسان وارد میکنند وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید