آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

معرفی انواع بندهای ساعت مچی

انواع بند ساعت مچی

قطعا یکی از مهمترین اجزای ظاهری ساعتهای مچی، شکل بند آن است که در خرید ساعت یکی از موارد مهم محسوب می گردد. استایل و شکل هر ساعت مچی وابسته به جنس بندی است که در آن بکار می رود. اکثر افراد به نام تجاری یا برند ساعت توجه بیشتری دارند اما نباید از این نکته غافل شد که ساعت از طریق بند آن به دست شما متصل می شود، پس باید از بهترین متریال ساخته شده باشد. برای تعویض و یا خرید بند ساعت با ما در ارتباط باشید

 

انواع بند ساعت مچی بر اساس جنس

بند ساعت های مچی را بر اساس جنس آنها می توان به انواع بند های چرم، استیل، رابر، سرامیک، برزنتی، ناتو، پرلون، زرنول دسته بندی کرد.

 

انواع بند چرمی ساعت

چرم هایی که در بند ساعت ها استفاده میشوند به سه دسته چرم طبیعی، چرم نیمه مصنوعی و چرم مصنوعی تقسیم میشوند

بند چرمی

۱. چرم طبیعی

چرم طبیعی را می توان با کیفیت ترین چرم دانست. چرم طبیعی از لایه ی بالایی پوست حیواناتی مانند گاو تولید می شود. ضخامت چرم طبیعی از چرم های دیگر بیشتر است. بنابراین دوام بیشتری نسبت به چرم های مصنوعی دارد. در عوض کار با چرم طبیعی برای تولید کننده ها سخت تر است و زمان بیشتری می خواهد.

۲. چرم نیمه مصنوعی

چرم های نیمه مصنوعی از ضایعات چرم طبیعی تولید می شوند. باقیمانده ی چرم های طبیعی با چسب پلی اورتان مخلوط می شوند تا الیاف این ضایعات به هم بچسبند. سپس برای ایجاد بافتی طبیعی تر یک پوشش از پلی اورتان به آن اضافه می شود. در چرم های نیمه مصنوعی ۱۰ تا ۲۰ درصد از جنس تولید شده چرم طبیعی است.

۳. چرم مصنوعی

چرم مصنوعی از پلیمر پلاستیک ساخته می شود. سپس از موم، رنگ یا پلی اورتان برای ایجاد رنگ و بافت مستحکم تر استفاده می شود. برخی از چرم های مصنوعی نیز صد در صد گیاهی هستند.

کدام نوع چرم مناسب من استدر کل چرم طبیعی با کیفیت تر بوده و طول عمر بالاتری نیز دارد. از باقی چرم ها گران تر به نظر می رسد. علاوه بر آن ظاهری کلاسیک و شیک تری نیز دارد. پس در کل چرم طبیعی برای قرار های رسمی و کاری مناسب تر است و گزینه ای رسمی تر به شمار می رود.

چرم مصنوعی تنوع رنگ بیشتری نسبت به چرم طبیعی دارد. چرم های مصنوعی همچنین برخلاف چرم های طبیعی دارای نقش ها و طرح های بیشتری نیز هستند. اگر به انتخابی اسپرت تر نیاز دارید چرم های مصنوعی با رنگ های خاص مانند خاکستری، آبی و خردلی برای شما مناسب تر هستند.

این نکته را فراموش نکنید که چرم های نیمه مصنوعی از بقیه نازک تر و بی کیفیت تر بوده و در نتیجه طول عمر کوتاه تری نیز دارد. این بند های چرم همچنین به استایل شما ظاهری ارزان و بی کیفیت می دهند. در نتیجه ما پیشنهاد می کنیم که به طور کل بیخیال این دسته از چرم ها یعنی چرم های نیمه مصنوعی شوید.

۴.چرم پوست تمساحی اگزاتیک یا دانه‌دار

این بند ها دسته ای عجیب و منحصر به فرد از بند های ساعت هستند که از پوست تمساح تهیه می شوند. گرچه قیمت آنها نسبت به چرم طبیعی گاو و .. گران تر است ولی زیبایی خاصی نیز دارد. بند هایی نیز وجود دارند که در واقع چرم گاو هستند ولی طرح هایی شبیه به چرم تمساح دارند. شاید هیچ چیز جای کیفیت اصلی چرم تمساح را نگیرد ولی حداقل ساعت شما را از آن ظاهر یکنواخت و گاها خسته کننده نجات می دهد. بندهای چرمی اگزاتیک نیز مانند بند ساعت چرمی معمولی هستند با این تفاوت که سطح آن‌ها صاف نبوده و دارای برجستگی‌هایی مانند پوست تمساح هستند. این برجستگی‌ها و برآمدگی‌ها بر روی بند ساعت باعث می‌شود که این نوع بند‌ها برای استفاده در استایل رسمی مناسب باشند. تفاوت دیگر این نوع بندها با بندهای چرمی معمولی این است که هزینه بیشتری برای خرید این نوع بندها باید پرداخت کرد و به طور کلی گران‌قیمت‌تر از سایر بندهای چرمی هستند. اما این مقدار هزینه کردن برای استفاده از این بندها در استایل رسمی، به دلیل ظاهر زیبا و خاص ارزش دارد.

بند ساعت چرم تمساحی

۵.بند چرمی دوخته شده

بندهای چرمی دوخته شده همان بندهای چرمی معمولی هستند با این تفاوت که دارای بخیه یا دوخت در کناره‌های خود هستند. دوخت متضاد (یعنی دوخت رنگ سفید بر روی چرم قهوه‌ای یا مشکی) ظاهر ناهموار به بند ساعت می‌بخشد و آن را به گزینه مناسبی برای استفاده همراه با شلوار جین تبدیل می‌کند.

چرم اصل بخریم و یا چرم مصنوعی!؟

اینکه بین چرم اصل و یا چرم مصنوعی یک مدل را انتخاب کنید، به دیدگاه اخلافی شما بستگی دارد. از نظر هزینه اگر یک ساعت بند چرم بخرید، تا سالیان طولانی عمر خاهد کرد. همچنین ساعتی که بند آن از چرم طبیعی باشد و شما به خوبی از آن مراقبت کنید، طول عمر بیشتری از چرم مصنوعی دارد و میتواند محیط های متفاوتی مانند محیط های مرطوب و یا بسیار خشک را هم تحمل کند. اما اگر دوستدار حیوانات و حیات وحش هستید، چرم مصنوعی گزینه مناسبی برای شماست.

 

بند سرامیکی

سرامیک یک نوع فلز است که از آن در ساخت بند ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز در برابر خش مقاوم بوده و دارای وزن سبکی است به طوری که کاربر احساس سنگینی بر روی دست خود نخواهد داشت. تنها نکته‌ای که می‌توان به عنوان نقطه ضعف بندهای سرامیکی اشاره کرد، عدم مقاومت آن‌ها در برابر خرد شدن است.

بند ساعت سرامیکی

 

بند رابر یا پلاستیکی چیست؟

از انواع بند های پلاستیک می توان به پلی اورتان، سیلیکون و پلاستیک فشرده اشاره کرد.اگر ساعت ضد آب دارید و ورزشکار حرفه‌ای رشته‌های آبی هستید، استفاده از بند نایلونی یا همان بند پلاستیکی یکی از بهترین پیشنهادهای ممکن برای شما می‌تواند باشد. اولین مشخصه بندهای نایلونی مقاومت بالای آن‌ها نسبت به سایر مدل‌ها در برابر آب است. در واقع به دلیل عدم جذب آب نسبت به مدل‌های چرم و پارچه‌ای، انتخاب بهتری برای ساعت‌های ضد آب محسوب می‌شوند

بند های سیلیکونی

همه‌ی بندهای مصنوعی از جنس لاستیک نیستند. بندهای سیلیکونی بسیار نرم، مقاوم در برابر رطوبت و انعطاف‌پذیر هستند و در دست احساس راحتی بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. به احتمال زیاد بندهای سیلیکونی را در ساعت‌های هوشمند اپل دیده‌اید. همچنین برخی از بندهای سیلیکونی خاصیت آنتی‌باکتریال دارند و رایحه‌ی جذابی از خود ترشح می‌کنند.

بند ساعت سیلیکونی

بند های پلی اورتان

این نوع از بندهای ساعت پلاستیکی نسبت به بندهای سیلیکونی دوام و استحکام بالاتری دارند و در عین حال از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند. راحتی و انعطاف‌پذیری بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع بند ساعت به حساب می‌آید که آن‌ها را برای فعالیت‌های ورزشی آبی به بهترین گزینه تبدیل می‌کند.

بند ساعت پلی اورتان

بندهای ساعت پلاستیکی

پلاستیک های فشرده عمدتا در بند ساعت استفاده نمی شوند. این نوع از پلاستیک ها بسیار محکم و انعطاف ناپذیر هستند. بنابراین بیشتر در قاب ساعت و برای جلوگیری از ضربه به کار می روند.

بند ساعت پلاستیکی

بند ساعت فلزی

به جرئت می‌توان گفت بهترین بند ساعت مچی از فلز ساخته شده است. بندهای فلزی زودتر از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای بند ساعت هستند و با خرید بند ساعت فلزی به راحتی می‌توانید ساعت خود را با استایل‌های مختلف ست کنید. به جز ظاهر زیبا و جذاب، دوام بسیار بالا در مقابل جنس‌های پارچه‌ای و چرمی باعث محبوبیت بالای بند ساعت فلزی شده است. بند ساعت استیل رایج‌ترین مدل از بندهای فلزی است اما تیتانیوم و طلا یا نقره هم در مواردی استفاده شده‌اند. در کنار همه ویژگی‌های مثبت دیگر، بند ساعت استیل و سایرین از تنوع بسیار خوبی در مدل هم بهره می‌برند که موارد زیر تنها تعدادی از آن‌‌ها هستند:

 

۱. استیل معمولی

استیل معمولی دارای درصد کمتری از کربن نسبت به سایر استیل ها است. این نوع از استیل مقاومت بسیار زیادی در برابر فرو رفتگی و ضربه دارد. اگر این نوع از استیل زیاد در معرض آب و تغییرات آب و هوایی قرار نگیرد دچار خوردگی نیز نمی شود. اگر میزان استفاده ی شما از ساعت مچی با بند استیلتان کم یا متوسط است این نوع از بند استیل مناسب شما است.

بند استیل

۲. استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ نیز آلیاژی از فولاد است. این نوع از استیل یا همان استیل ضد زنگ ترکیبی از آهن، کروم و کربن است. افزودن کروم به ترکیب استیل ضد زنگ باعث می شود که این نوع از استیل در برابر خوردگی اکسیداسیون و تغییر رنگ مقاوم باشد. در صورتی که در شرایطی قرار دارید که ساعت شما مداوم در برابر رطوبت هوا یا آب است، استیل ضد زنگ گزینه ای عالی برای شما است

۳. ساعت های تیتانیوم

تیتانیوم ماده ای مقاوم در برابر خوردگی و همچنین شکل پذیر است. تیتانیوم ضد حساسیت نیز می باشد. این بدان معناست که تیتانیوم بر خلاف استیل های ضد زنگ واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کنند. اگر به نیکل موجود در استیل ضد زنگ حساسیت دارید تیتانیوم را انتخاب کنید. همچنین تیتانیوم وزنی حدودا نصف وزن استیل ضد زنگ را دارا بوده و بسیار سبک تر است.

بند ساعت تیتانیونم

انواع استیل بکار برده شده در ساعت های مچی

استیل ۳۰۴: این نوع استیل به دلیل کیفیت پایین تر نسبت به دیگر استیل ها، در ساعت های ارزان قیمت استفاده می شود.

استیل L316: معمولا این آلیاژ ضد حساسیت بوده و در ساعت های معروف و مطرح دنیا استفاده می شوند.

استیل ۹۰۴: این نوع از استیل به دلیل مقاومت بیشتر آن نسبت به دیگر رقبا، زیبایی و براقیت بیشتر در ساعت های لوکس استفاده می شود و جزو استیل های گرانقیمت بشمار می آید.

بند ساعت طلا

طلا فلزی بسیار گران بها در ساخت جواهرات می باشد. از آنجایی که قیمت تمام شده در ساعت های ساخته شده از طلا خیلی بالا است برند های لوکس طلا را در ساعت هایشان به کار می برند. این فلز به شدت در برابر خوردگی مقاوم است و همیشه جلا و درخشش خود را حفظ می کند. در برند های لوکسی همچون رولکس و امگا از ترکیب طلا، سنگ ها و همچنین نگین های گران بها برای ساخت ساعت های لوکس استفاده می شود. این ساعت ها گاها تا چند صد هزار دلار قیمت دارند.

انواع بند ساعت نایلونی

  • بند نایلون بزرنتی (ناتو)

  • بند نایلون پرلون

بند برزنتی (ناتو)

بند های ناتو عمدتا از جنس نایلون هستند. بندهای برزنتی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مدل‌های بندهای پارچه‌ای هستند. این بندها ابتدا در سال ۱۹۷۳ به درخواست سربازان بریتانیا به آن‌ها داده می‌شد. آن‌ها برای دریافت این بند باید فرمی با نام G1098 را پر می‌کردند؛ به همین دلیل این بندها به بندهای G10 معروف شده بودند. بعد از مدتی این بندها در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا کردند. بندهای برزنتی بسیار محکم و بادوام هستند و از آن جایی که از نایلون ساخته شده‌اند، در برابر آب نیز مقاوم‌اند. یکی دیگر از مزایای این بندها طراحی‌های مختلف و رنگ‌بندی‌های متنوع آن است که طبق سلیقه‌تان می‌توانید مدل دلخواه‌تان را پیدا کنید. بندهای برزنتی ظاهری کژوال و ساده دارند؛ به همین دلیل بیشتر مناسب استفاده‌ی روزمره و ساعت‌های ورزشی هستند. از آن جایی که این بندها قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند، یک راه مناسب برای دادن ظاهری جدید به ساعت‌های شما هستند و به سادگی می‌توانید آن‌ها را با لباس‌هایتان ست کنید.

بند ساعت ناتو

بند پرلون

اگر ترجیح می‌دهید احساس کنید هیچ چیزی دور مچ دست شما وجود ندارد بند پرلون مناسب شماست.پرلون در حقیقت از نایلون ساخته شده است اما بافت آن باعث می‌شود ارگانیک‌تر و طبیعی‌تر به نظر برسد و با وجود اینکه کمی ظریف تر به نظر می‌رسد بندهای پرلون محکم تر از نایلون استاندارد هستند. بندهای پرلون قابل تنظیم هستند و شما می‌توانید تسمه سگگ خود را در هر نقطه‌ای از بافت قرار دهید. به جرات می‌توان گفت بند پرلون از میان تمام بندهای نایلونی شیک تر است و به راحتی می‌توانید آن را با لباس خود ست کنید.

بند ساعت پرلون

بند باند

این مدل بند از یک لایه ی اضافی روکش چرمی در زیربند آن تشکیل شده است تا در شرایط مختلف، فلز روی بند تاثیر نگذارد و بند پوسته پوسته نشود. ساعت مچی با بند باند گزینه مناسبی برای افرادی است که به فلز حساسیت دارند، برای اینکه از تماس مستقیم فلز با پوست جلوگیری می کند. طراحی این ساعت از نیروی هوایی کشور آلمان الهام گرفته شده است.

بند ساعت باند

بند زولو

این بند شباهت زیادی به بند ناتو دارد اما تفاوت اصلی آن ها این است که بند زولو، ضخیم تر است و مین امر باعق دوام بیشتر آن نسبت به بند ناتو میشود. بند ساعت مچی زولو در دو مدل ۳ و ۵ حلقه ای موجود است. اگر در انتخاب بین بند زولو و ناتو به شک افتاده اید، باید بگوییم که به این نکته توجه داشته باشیذ که بندهای زولو برخلاف بندهای ناتو، شامل ابعاد فوق العاده بزرگی هستند.

بند ساعت زولو

بند مهندس

عنوان بند مهندس با توجه به پیوندهای متراکم و بسیار متقارن مانند پیوندهای کوچک روی آن قرار دارد در نظر گرفته شده است. ۵ ستون پیوند در هر خط وجود دارد که به صورت استراتژیک قرار می‌گیرند تا الگوی زیبایی را ایجاد کنند. من کاملاً مطمئن هستم که می‌توانید تفاوت این بند را ببینید. این الگوی کاملاً متفاوت از سایر بندهای فلزی قبلی است. بند مهندس با یک ساعت بزرگ که اندازه متناسب با آن دارد به خوبی کار خواهد کرد.

بند گرمسیری

بندهای گرمسیری جایگزین ارزان‌تر بندهای فلزی آن دوره بود. بند ساعت گرمسیری اولین بند لاستیکی بازار بود و خیلی زود دیگر بند ساعت‌های ضدآب را به حاشیه برد.با بافت سبدی که روی بند حک شده و چند سوراخی که در طول آن وجود دارد، این بند به‌راحتی قابل شناسایی است. این بافت خاص تمهیدی بود که هم آن را از دیگر بندهای لاستیکی جدا می‌کرد و هم از تعریق دست می‌کاست. مدل های اولیه‌ی این بند تاحدودی سخت و شکننده بود. اما در دهه‌ی هفتاد این بند پیشرفت چشمگیری داشت و حتی با استفاده طولانی مدت هم آسیب نمی‌دید.

بند ساعت گرمسیری

بند وافل

در اوایل دهه‌ی ۷۰، سیکو بند ساعت وافل را با مدل ضدآب ۶۱۰۵ معرفی کرد، این ساعت از مهم‌ترین ساعت مچی های ضدآب تاریخ این شرکت می‌باشد. بسیاری از این ساعت‌ها با بند معروف وافل که نامش را مشخصاً از شباهتش به شیرینی وافل گرفته است همراه بودند و خیلی‌ها آن را پسندیدند. منافذ ریز متعددی که در بند وجود داشت از تعریق دست جلوگیری می کرد. جنسش لاستیکی بود و باعث می‌شد هم ضدآب و انعطاف پذیر باشد و هم خیلی سریع و راحت تمیز شود.

بند وافل

بند رئیس جمهور

بند محبوب دیگری که بار دیگر توسط رولکس معرفی شد. این بند به این نام معروف شد زیرا در ساخت آن از روی طلای Rolex Datejust که توسط رئیس جمهور ایالات متحده، دوایت دی آیزنهاور پوشیده شده بود، استفاده می‌شد، به همین دلیل به آن بند رئیس جمهور می‌گویند. بند پرزیدنت بسیار شبیه به بند Oyster با ساخت ۳ قطعه در هر پیوند است. تنها تفاوت این است که پیوند کوتاه تری دارد، از این رو آن را متراکم تر و پیچیده تر جلوه می‌دهد. مطمئناً با استفاده از این بند لباس های شما مجلل و رسمی‌تر به نظر می‌رسد.

بند پارچه ای

بندهای پارچه‌ای در کنار بندهای چرم سال‌های زیادی هستند که مورد استفاده کاربران در سنین مختلف قرار گرفته‌اند. بندهای پارچه‌ای دارای مدل‌های مختلفی هستند. این روزها انواع بند ساعت مچی ساخته شده از جنس کنواس (Canvas) را در دسته بندهای پارچه‌ای مشاهده می‌کنیم. همچنین لازم به ذکر است که نام دیگر جنس کنواس، برزنتی است. تنوع رنگ، طراحی و مقاومت بالای بندهای کنواس یا همان برزنتی در برابر پارگی و پوسیدگی یکی از دلایل خرید این مدل بندها برای ساعت‌های مچی و در مواقع کمتری برای ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

بند ساعت پارچه ای

بند رالی

بند های رالی آن دسته از طراحی های منحصر به فرد را به نمایش می گذارند که در مخیله ی شما نمی گنجد. این بند ها در سطح خود سوراخ های گرد نا متناسب و یا متناسب دارند. بند های رالی با الهام از توپ های مسابقه ای رالی طراحی و تولید شده اند. این بند ها انتخاب مناسبی برای تابستان هستند. زیرا محفظه های موجود در بند ساعت باعث می شود که دست شما بیشتر قدرت تنفس داشته باشد.

بند ساعت رالی

آموزش تمیز کردن انواع بند ساعت مچی

تمیز کردن بند ساعت باعث حفظ درخشندگی و جذابیت اولیه‌ی ساعت می‌شود. همچنین تمیز کردن بند ساعت از ایجاد رسوبات خورنده‌ای که به مرور زمان باعث فرسوده شدن بند ساعت می‌شوند جلوگیری می‌کند. اگر از ساعت خود به طور روزانه استفاده می‌کنید، بهتر است که حتما هر دو تا سه هفته یک بار بند آن را تمیز کنید؛ اما اگر از ساعت‌تان به صورت تفریحی استفاده می‌کنید، هر سه تا چهار ماه یک بار این کار را انجام دهید.

  • چرم

احتمالا سخت‌ترین جنس بند برای تمیز کردن، چرم باشد. چرم اصلا نباید خیس شود؛ زیرا رطوبت باعث ایجاد لکه و خراب شدن تدریجی آن می‌شود. اگر بند چرمی شما توسط آب یا عرق خیس شد، باید بلافاصله آن را توسط یک پارچه یا حوله‌ی تمیز خشک کنید.

  • استیل

بندهای فلزی و استیل در طول زمان ممکن است تغییر رنگ بدهند و ظاهر درخشان و صیقلی خود را از دست بدهند؛ بنابراین نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارند.برای تمیز کردن بند استیل، ابتدا سطح دستبند را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید؛ اما به شما توصیه می‌کنیم تا پارچه‌های میکروفایبر یا جیر را جایگزین دستمال کاغذی کنید.یک ظرف با آب ولرم آماده کنید. دقت کنید که دمای آب باید حتما ولرم باشد؛ زیرا نوسانات دمای آب ممکن است به داخل ساعت شما نفوذ کند و باعث از کار انداختن اجزای ساعت و آسیب رساندن به ساعت شما شود. مقدار کمی شوینده‌ی ملایم یا یک قطره مایع ظرف‌شویی ضدباکتری به آب ولرم اضافه کنید. فقط قسمت بند ساعت را وارد آب کنید و اجازه دهید تا کثیفی‌های آن تمیز شوند.در این مرحله از یک مسواک تمیز و مرطوب برای تمیز کردن شکاف‌های بند استفاده کنید. مراقب باشید تا این کار را آرام و بادقت انجام دهید تا ناخواسته روی بند ساعت‌تان خراش ایجاد نکنید.بند ساعت را داخل آب ولرم قرار دهید تا تمیز شود. سپس آن را توسط یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. در این قسمت می‌توانید از باد ملایم سشوار برای خشک کردن بند ساعتتان استفاده کنید. در انتها می‌توانید مقداری از اسپری تمیز کننده‌ی شیشه را روی یک تکه پارچه‌ی نرم بزنید و ساعت‌تان را با آن تمیز کنید تا درخشندگی بیشتری به آن بدهید.

1 فکر در مورد “ معرفی انواع بندهای ساعت مچی

دیدگاهتان را بنویسید