آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

نحوه کار ساعت مچی اتوماتیک چطور است؟

ساعت اتومات چطور کار میکند

ساعت مچی ها دارای انواع مختلفی می باشند که یکی از آن ها ساعت اتوماتیک می باشد. بهتر است بدانید موتور ساعت مچی نیز دارای انواع مختلفی است .
اگر جز افراد تازه وارد به دنیای ساعت‌شناسی هستید، ممکن است ساعت‌هایی با موتور اتوماتیک و موتور مکانیکی دیده باشید. اکثر ساعت‌های مکانیکی امروزه دارای یک موتور اتوماتیک نیز هستند.حال این سؤال مطرح می‌شود که موتور اتوماتیک چیست و چه تفاوتی با موتور مکانیکی دارد؟ به طور خلاصه، موتور اتوماتیک یک موتور مکانیکی با ویژگی خود کوک شوندگی است. برخلاف ساعت‌های مکانیکی، که نیاز به کوک شدن دستی تاج دارد، ساعت اتوماتیک با جذب انرژی از حرکت دست کاربر کار می‌کند. از زمان اولین معرفی این نوع موتور در اواخر دهه ۱۷۰۰ میلادی که برای استفاده در ساعت‌های جیبی به کار گرفته شد، مهندسی ساعت‌های اتوماتیک و عملکردشان از آن زمان به شکل تصاعدی افزایش یافته .

ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت اتوماتیک یک نوع ساعت است که به دلیل حرکت منظم مچ دست، کار خود را ادامه می‌دهد. در صورت استفاده روزانه، ساعت های اتوماتیک نیازی به سیم پیچ و بازسازی ندارند. انرژی با استفاده از وزن فلزی نیم دیسک به نام روتور ذخیره می‌شود که هنگام حرکت بازو می‌چرخد. از این انرژی برای تأمین انرژی ساعت استفاده می‌شود و می‌تواند ساعت را در شب یا در حالی که ساعت استفاده نمی‌شود، نگه دارد. انرژی ذخیره شده در ساعت مچی اتوماتیک می‌تواند یک ساعت مچی را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگه دارد.

تفاوت ساعت اتومات با مکانیکی ؟

ساعت‌های مکانیکی (کوک شونده دستی) به کوک شدن دستی و روزانه تاج نیاز دارند تا آن‌ها را در حرکت نگه دارد. بسیاری از برند‌های ساعت مکانیکی نیز توصیه می‌کنند آن‌ها را هر روز در یک زمان خاص کوک کنید. این امر کمک می‌کند که ساعت تا حد امکان دقیق باشد. بااین‌حال، این امر ممکن است همیشه هم ایده‌آل نباشد. زیرا در طول زمان به‌راحتی فراموش می‌شود. علاوه بر این، کوک کردن دستی و روزانه می‌تواند منجر به کوک شدن بیش از حد ساعت شود که به‌خودی‌خود باعث فرسودگی موتور می‌شود. در نتیجه، نوآوری به قیمت ضرورت و کیفیت ساخت به دست می‌آید. مهندسان طراح ساعت، ایده ساعت اتوماتیک را برای غلبه بر این چالش کوچک و درعین‌حال مهم معرفی کردند. ایده اصلی این است که به شما امکان دهد تا استفاده از ساعتتان بدون اینکه نگران تمام شدن کوکش باشید، لذت‌بخش شود. کافی است ساعت اتوماتیک خود را بر روی مچ ببندید و به فعالیت‌های روزانه خود برسید تا ساعت به کارکردن ادامه دهد.

موتور اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

ساعت‌های اتوماتیک و مکانیکی از مکانیسم‌های مشابهی برای ایجاد تنش در شاه فنر استفاده می‌کنند. این تنش در هنگام ر‌ها شدن فنر ساعت ایجاد می‌شود. برای یک ساعت مکانیکی، کوک شدن دستی تاج باعث ایجاد تنش در شاه فنر می‌شود. برای یک ساعت اتوماتیک، انرژی جنبشی تولید شده توسط حرکت عقربه‌ها باعث ایجاد تنش برای تأمین انرژی ساعت می‌شود.  بیایید این مکانیسم را جزئی‌تر بررسی کنیم. هر ساعت اتوماتیک مجهز به روتوری است که به «قلب» ساعت متصل می‌شود. این روتور از فلزات قوی مانند طلا یا پلاتین به عنوان بلبرینگ یا وزنه استفاده می‌کند.

نحوه کار ساعت مچی اتومات

با حرکت دست فرد استفاده‌کننده، روتور به جلو و عقب می‌چرخد تا انرژی را در خود جذب کند. این انرژی که به نیروی ذخیره تبدیل می‌شود، باعث ایجاد حرکت در چرخ‌دنده‌ها می‌دهد و ایجاد تنش در شاه فنر می‌شود. در نتیجه، دست‌ها را صرفاً با انجام فعالیت‌های روزانه خود به حرکت در‌آورید. به طور خلاصه، انرژی حاصل از چرخاندن دست‌های شما، با تبدیل این نیرو، ساعت اتوماتیک را در حال کار نگه می‌دارد. اگر ساعت اتوماتیک شما از حرکت ایستاد، آن را کمی تکان دهید تا بلافاصله شروع به کارکردن کند.

آیا نیاز است که ساعت اتوماتیک را کوک کرد؟

برند‌ها و علاقه‌مندان به ساعت توصیه می‌کنند هنگام خرید یک ساعت اتوماتیک، تاج ساعت را حداقل ۳۰-۴۰ بار بچرخانید تابه طور کامل کوک شود. وقتی که ساعت را از جعبه در می‌آورید و می‌پوشید ممکن است در ابتدا به کار نیفتد. گزینه دیگر این است که آن را در یک کوک کننده ساعت قرار دهید که به‌آرامی ساعت را به جلو و عقب حرکت می‌دهد. اما اگر عجله دارید، یک بار به صورت دستی آن را کوک کنید که در واقع سریع‌ترین راه‌حل پیش روی شماست.

پس از کوک کردن دستی اولیه، حرکت فعال مچ دست برای حفظ عملکرد ساعت کافی است. این برخلاف تصور عموم است که ساعت‌های اتوماتیک نیازی به کوک شدن دستی ندارند. بدون کوک کردن دستی اولیه، ساعت اتوماتیک شما ممکن است هرگز از ظرفیت ذخیره انرژی خود به طور کامل استفاده نکند. ساعت‌های اتوماتیک نیز مانند ساعت‌های مکانیکی، نیاز به کوک شدن کامل دارند تا بتواند بدون مشکل کار کند. وقتی تمام ذخیره انرژی استفاده شود، ساعت به کوک شدن کامل نیاز دارد. در این مورد، ممکن است لازم باشد ساعت را به صورت دستی کوک کنید یا از کوک‌کننده ساعت استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر ساعت اتوماتیک خود را به طور منظم نمی‌پوشید، صرفاً تکان دادن ساعت همیشه کارساز نیست. کوک کردن دستی ساعت اتوماتیک به برند و موتور آن بستگی دارد. شرکت سازنده ساعت این جزئیات را همراه با ساعت ارائه می‌دهد. هیچ پاسخ جامعی برای اینکه آیا می‌توانید اغلب یک موتور اتوماتیک را با دست کوک کنید، وجود ندارد. این مسئله صرفاً به میزان استفاده و ظرفیت ذخیره انرژی ساعت شما بستگی دارد. اولین توصیه پوشیدن ساعت برای به کار انداختن آن است.

اگر نگران آسیب‌دیدن اجزای ساعتتان به خاطر کوک کردن دستی موتور اتوماتیک آن هستید، می‌توانید این نگرانی را از بین ببرید. برخلاف ساعت‌های دستی، موتور اتوماتیک دارای فنری لغزنده است که به عنوان کلاچ عمل می‌کند و از کوک شدن بیش از حد ساعت جلوگیری می‌کند. این فنر لغزنده هنگام چرخاندن تاج بدون آسیب رساندن به شاه فنر، سر می‌خورد. هنگامی که ساعت را بیش از حد کوک می‌کنید، شاه فنر مقداری از این تنش را از بین می‌برد و از آسیب دائمی به قطعه جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید با نزدیک نگه داشتن ساعت به گوش، صدای سرخوردن فنر را هنگام کوک کردن بشنوید.

ساعت های اتوماتیک چقدر دقیق هستند؟

یک ساعت مکانیکی اتوماتیک با کیفیت بالا دقت خیلی زیادی دارد. ساعت های مکانیکی، از جمله انواع ساعت های اتوماتیک، می‌توانند به اندازه دو ثانیه زمان در روز و به اندازه یک ثانیه زمان در هر هفته از دست بدهند یا به دست بیاورند. هر ساعت مکانیکی با دیگر ساعت ها متفاوت است و شما به سرعت خواهید فهمید که ساعت شما چقدر دقیق خواهد بود.

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ساعت اتوماتیک شما متوقف شود؟

اگر ساعت اتوماتیک شما به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت استفاده نشده باشد، به احتمال زیاد متوقف می‌شود. برای بازگرداندن انرژی آن و استفاده از آن مانند اوایل، می‌توانید با استفاده از ۳۰ بار چرخاندن عقربه بزرگ ساعت این توقف را به حالت اولیه بازگردانید. حتی فقط دو چرخش تاج یا لرزش مختصر معمولاً می‌تواند کار ساعت را از توقف خارج کند. به سادگی ساعت را بچرخانید و زمان را تنظیم کنید، سپس ساعت شما آماده است که دوباره آن را به مچ دست ببندید و از آن استفاده کنید.

آیا نیاز است که ساعت اتوماتیک را کوک کرد؟

جواب بله است، اما دلیل کوک کردن ساعت اتوماتیک چیست؟ وقتی برای اولین بار ساعت اتوماتیک را می‌گیرید، فنر اصلی درون ساعت کاملا باز است. حرکت ساعت ، سبب چرخش روتور و در نهایت ایجاد تنش روی فنر می‌شود. هرچند که این حرکت می‌تواند ساعت را به کار بیندازد،‌ اما نمی‌تواند حداکثر نیرو را روی فنر ایجاد کند و همین هم اجازه نمی‌دهد بتوانید به صورت کامل از ظرفیت ذخیره انرژی ساعت استفاده کنید. دقیقا به همین دلیل هم هست که باید حتما ساعت خود را کوک کنید، این کار به نوعی نحوه شارژ ساعت اتوماتیک به حساب می‌آید. هم اولین بار و هم بعد از خوابیدن ساعت باید حتما این کار را انجام دهید، وگرنه ساعت خیلی زود به زود از کار می‌افتد و نمی‌توانید از ذخیره انرژی آن به اندازه کافی بهره ببرید.

عمر ساعت اتوماتیک

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ساعت‌های اتوماتیک این است که در صورتی که به درستی از آن‌ها مراقبت کنید، تا مدت بسیار طولانی بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند و حتی چند نسل هم می‌توانند از بهترین ساعت اتوماتیک استفاده کنند. اکثر مدل‌های این ساعت با توجه به قیمت بالایی که دارند، از متریال ساخت عالی مانند قطعات استیل ضدزنگ و قابل استیل بهره می‌برند و خبری از جنس پلاستیکی معمولی در آن‌ها نیست. همین هم سبب می‌شود به این راحتی‌ها آسیب نبینند و به همین دلیل هم هست که معمولا نسبت به ساعت‌های دیگر وزن بیشتری دارند. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، مراقبت صحیح و اصولی از ساعت اتوماتیک است. همچنین هنگام اولین استفاده و بعد از استفاده نکردن برای مدت طولانی، حتما ساعت خود را کوک کرده و سپس از آن استفاده کنید.

معایب ساعت اتوماتیک

ساعت اتوماتیک مزایای زیادی دارد، از عدم نیاز به باتری گرفته تا طول عمر بالا و کیفیت ساخت فوق‌العاده و مهم‌تر از همه شیک و خاص بودن مدل‌های مختلف آن. با این وجود ساعت اتوماتیک معایبی هم دارد:

اول : همانطور که بالاتر هم گفته شد، دقت ساعت اتوماتیک کمتر از ساعت کوارتز است و ممکن است تاخیر چند ثانیه‌ای را در آن مشاهده کنید.

دوم : ذخیره انرژی نسبتا کم در ساعت اتوماتیک سبب می‌شود برای کار کردن مداوم، مجبور شوید هر روز از آن کار بکشید و آن را حرکت بدهید.

سوم : ظرافت بالای قطعات،‌ پیچیدگی ساخت و کیفیت متریال اولیه ساعت‌های اتوماتیک سبب شده قیمت ساعت اتوماتیک بالا باشد و باید هزینه اولیه بالایی را برای آن کنار بگذارید.

چهارم : ساعت اتوماتیک به دلیل داشتن اجزای مکانیکی متعدد و همچنین جنس متریال که معمولا فلزی و استیل است، در خیلی از موارد وزن بالا و ظاهر حجیم‌تری نسبت به انواع دیگر ساعت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید