آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

انواع طرح های صفحه ساعت مچی و کاربرد آنها

انواع طرح های صفحه ساعت مچی

شرکت‌ها و برندهای سازنده انواع ساعت مچی، در طراحی و ساخت محصولات خود مدل‌های مختلفی از صفحه نمایش را استفاده می‌کنند که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. ساختار ساعت مچی، ظاهر، جنس صفحه و کاربری از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که برای دسته‌بندی انواع صفحه ساعت مچی وجود دارد.

انواع صفحه ساعت مچی بر اساس ساختار

بر اساس ساختار و نوع طراحی ساعت، انواع صفحه ساعت مچی را می‌توان در سه گروه ساعت‌های آنالوگ (عقربه‌ای)، دیجیتال و دیجیتال آنالوگ دسته‌بندی کرد.

ساعت مچی آنالوگ

این ساعت یکی از قدیمی و سنتی ترین نوع صفحه نمایش ساعت است. که زمان با موقعیت‌های عقربه‌ها نشان داده می‌شود. ساعت‌های آنالوگ که می‌تواند ساعت مناسب شما باشد. صفحۀ دوازده رقمی دارند که عقربۀ ساعت‌شمار و دقیقه‌شمارشان وظیفه نمایش زمان را برعهده دارد. در برخی مدل‌ها عقربۀ ثانیه‌شمار هم به این دو اضافه می‌شود. ساعت‌های آنالوگی هستند که از اعداد ریاضی یا اعداد رومی استفاده می‌کنند.

ساعت مچی دیجیتال

ساعت مناسب دیگری که به شما معرفی می‌کنیم ساعت دیجیتال است. این نوع ساعت که به جای عقربه از دیجیت‌ها برای نمایش ساعت، دقیقه و گاه ثانیه استفاده می‌کند. ساعت‌های دیجیتال اغلب با موتورهای الکترونیکی همراه هستند (ساعت‌های سری جی شاک کاسیو عمدتا هم نمایشگر دیجیتال دارند هم عقربه)، اما اصطلاح “دیجیتال” فقط به صفحه نمایش مربوط می‌شود، نه به مکانیسم حرکت. نوعی از ساعت است که زمان را به‌صورت دیجیتالی (یعنی در قالب عددها یا سایر نمادها) نشان می‌دهد.

ساعت مچی آنالوگ دیجیتال

شاید شما هم تا به حال ساعت هایی را دیده باشید که هم صفحه دیجیتال و هم آنالوگ دارند. کثر ساعت های جی شاک از جمله ساعت های دیجیتال آنالوگ هستند.

انواع صفحه ساعت مچی بر اساس ظاهر

انواع صفحه ساعت مچی در مدل‌های مختلف باعث می‌شود که این ساعت‌ها برای موقعیت‌های متفاوتی مناسب باشند و افراد بتوانند بر این اساس بهترین گزینه را انتخاب کنند. یکی دیگر از معیارهای دسته‌بندی انواع صفحه ساعت مچی بر اساس طراحی ظاهری آن است که در ادامه با مدل‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

صفحه ساعت مچی اسکلتون (Skeleton)

صفحه ساعت مچی اسکلتی

یکی از جذاب ترین و خاص ترین نوع صفحه، اسکلتون است. این مدل با یک پنجره شفاف موتور را نمایان میسازد. در واقع در این مدل داخل ساعت مچی (موتور آن) معلوم است . این ساعت مچی ها اغلب مکانیکی یا اتوماتیک هستند و نیازی به باتری ندارند.
آنچه در ساعت های دارای صفحه اسکلتون پیچیده و خاص است موتور آنها است. بهترین استدلال برای خرید ساعت اسکلتون ساده ترین استدلال است: نگاه کردن به آن بسیار مجذوب کننده است!

صفحه ساعت مچی صدفی (Mother of pearl)

صفحه ساعت مچی صدفی

صفحه صدفی معمولا در ساخت ساعت های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در پوشش خارجی مروارید یافت می شود، به همین دلیل نام آن را چنین گذاشته اند. متمایزترین ویژگی آن رنگین کمانی بودن آن است که باعث می شود وقتی از زوایای مختلف به آن نگاه کنید، تغییررنگ دهد. بسیاری از ساعت سازان لوکس از صفحه صدفی استفاده می کنند تا جلوه ای جذاب به ساعتهای خود بدهند. رنگین کمانی بودن صفحه، نگاه کردن به آن را بسیار جالب می کند. صفحه ممکن است از یک زاویه سایه سبز و از زاویه دیگر فیروزه ای به نظر برسد و این ویژگی در صفحه صدفی باعث محبوبیت زیاد آن شده است.بسیاری از برندهای سازنده ساعت‌های لوکس و گران قیمت برای صفحه این ساعت، صفحه را انتخاب می‌کنند. انتخاب این نوع از صفحه باعث می‌شود که ساعت جلوه درخشانی داشته باشد و ظاهری لوکس به آن ببخشد. معمولا ساعت‌های مچی که از صفحه صدفی در طراحی آن‌ها استفاده شده در دسته ساعت‌های لوکس قرار گرفته و قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل‌های ساعت مچی دارند. برای ساخت این نوع از صفحات ساعت مچی به مهارت بالایی نیاز است و با توجه به ظریف بودن آن، احتمال شکستن و وارد شدن آسیب نیز وجود دارد؛ به همین دلیل این ساعت‌ها به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند.

صفحه ساعت مچی قلب باز (Open Heart)

صفحه ساعت مچی قلب باز

یکی دیگر از پرطرفدارترین انواع صفحه ساعت مچی هستند که ظاهری خاص به ساعت می‌بخشند. صفحات قلب باز را می‌توان نوعی از صفحه اسکلتون دانست با این تفاوت که موتور و اجزای داخلی ساعت در تمام صفحه قابل مشاهده نیستند و تنها از یک حفره که بر روی صفحه وجود دارد دیده می‌شوند. بسیاری از انواع ساعت ها نگاهی اجمالی به عملکرد درونی خودشان دارند، خواه به شکل یک صفحه نمایش ظریف باشد یا یک صفحه ای که کامل به شکل اسکلتون است. بر روی ساعت های قلب باز، یک پنجره کوچک وجود دارد که بخشی از مکانیسم داخلی ساعت مانند چرخ تعادل را نشان میدهد. اینکه بتوانید به مکانیسم هایی باعث کار کردن ساعت میشوند نگاهی بیندازید، به شما یادآوری میکند که چقدر مهارت در پشت پرده ساخت ساعت وجود دارد.

صفحه ساعت مچی ساده (Minimal)

صفحه ساعت مچی ساده

شاید بتوان عنوان محبوب‌ترین گزینه در بین انواع صفحه ساعت مچی را به صفحه ساده یا مینیمال اهدا کرد. بسیاری از افراد برای خرید ساعت مچی صفحه ساده با طراحی مینیمال را پسندیده و انتخاب می‌کنند. این نوع از صفحه‌های ساعت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را با هر نوع استایلی مورد استفاده قرار داد. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ساعت مچی خوب، میزان تطبیق‌پذیری آن با استایل‌های مختلف است که در ساعت‌های دارای صفحه مینیمال این ویژگی در بالاترین سطح قرار دارد. این مدل‌ها همیشه شیک و کلاسیک بوده و هیچ زمانی از مد نخواهند افتاد.

صفحه ساعت مچی با ورق طلا (Gilt)

صفحه ساعت مچی طرح ورق طلا

در صفحه gilt، از یک لایه نازک با استفاده از ورق طلا یا رنگ طلایی استفاده می شود. این مدل بر اجزا و عناصر صفحه با استفاده از رنگ طلایی تأکید می کند.

صفحه ساعت مچی طرح راه راه (Teaked)

صفحه ساعت طرح راه راه

این مدل بسیار ساده است اما به ظرافت و کلاس ساعت مچی می افزاید. این مدل دارای نوارهای عمودی حک شده است.

صفحه ساعت مچی طرح خورشیدی

صفحه ساعت طرح خورشیدی

در برخی از صفحات ساعت طرحی زیبا شبیه پرتوهای نوری که از خورشید گسترده می‌شود نقش بسته است. این نوع طرحها که معمولاً از مرکز صفحه ساعت شروع شده و به سمت اطراف قاب کشیده می‌شود طرح خورشیدی (Soleil Watch Dial) می‌گویند.

صفحه ساعت مچی طرح میناکاری

صفحه ساعت طرح مینا کاری

در صفحه نمایش بسیاری از ساعتهای برند یک نوع طرح به نام مینا کاری (Enamel) کار شده است. مینا کاری یک تکنیک قدیمی است که در قرن ۱۳ قبل از میلاد شروع شد. این ماده در واقع یک نوع شیشه نرم است که از ترکیب سودا، سیلیس و سرب قرمز تحت حرارت ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد تشکیل شده است. ترکیب مواد مذکور در دمای بالا به حالت مذاب در آمده و در این حالت با فلزی مورد نظر در صفحه ساعت مخلوط می‌شود. برای ایجاد رنگهای مختلف، از مواد گوناگون با ترکیبهای متفاوت استفاده می‌شود.

برندهایی مانند کارتیه (Cartier)، پاتک فیلیپ (Patek Philippe)، بِرِگه (Breguet) و ژِژه لکولت (Jaeger-LeCoultre) به خاطر میناکاری‌ بر روی صفحات نمایش محصولاتشان شهرت دارند.

صفحه ساعت مچی طرح شطرنجی یا گیلوش

صفحه ساعت مچی طرح گیلوش

گیلوش یا گِلوش (Guilloche) یک سبک طراحی زیبا و ظریف بر روی صفحه نمایش ساعت است که از قدیم در صنعت ساعت‌سازی سنتی سوئیس وجود داشته است. در ادبیات معماری و ساختمان سازی، گیلوش به معنی برجستگی‌هایی است که به صورت ابزار گچبری بر روی سقف، دیوارها و ایوان‌ها ایجاد می شود.

در ساعت‌سازی، این برجستگی‌های زیبا که دارای هارمونی و توازن زیبایی هستند بر روی صفحه نمایش ساعت حکاکی می‌شوند تا صفحه نمایش را به شکل خاصی جلوه دهند. در گذشته این هنر به وسیله ابزارهای دقیقه و به دست استادکاران ساعت‌سازی بصورت دستی انجام می گرفت؛ لیکن هم اکنون با توسعه دستگاههای پیشرفته پرس و چاپ پیشرفته و همچنین تکنولوژیهای حکاکی به وسیله پرتو لیزر و CNC، اجرای اینگونه طرحها بر عهده ماشین‌آلات مدرن کامپیوتری گذاشته شده است.

البته اینگونه طرحها هنوز هم در برخی از برندها گاهی به صورت دستی و در نهایت هنرمندی اساتید صنعت ساعت‌سازی و با استفاده از ابزارهای دقیق بر روی صفحه نمایش ساعت طراحی و ایجاد می‌شوند.

صفحه ساعت مچی طرح موج موجی یا کراس هرز

صفحه ساعت مچی طرح موج موج

سازندگان ساعتهای برند برای زیباتر کردن صفحه ساعتهای مچی(wrist watch) و حتی ساعتهای دیواری و رومیزی(Clocks) از یک نوع طرح موج موجی بسیار جالب استفاده نموده‌اند. در این نوع طرح خطوط مویرگی بسیار ظریفی از مرکز صفحه ساعت و یا اطراف بخش مرکزی صفحه به سمت بیرون کشیده می‌شوند که باعث شکستگی نور شده و جلوه‌های زیبای متالیک متغیری را در صفحه ساعت پدید می‌آورد. شکل موجهای ایجاد شده بر روی صفحه ساعت در این طرح شبیه مگسک(Cross hairs) دوربینهای شکاری و یا تلسکوپ است که مانند یک علامت بعلاوه (+) در مرکز صفحه ساعت شکل گرفته و با حرکت دست و قرار گرفتن در زوایای مختلف، زاویه‌ی آن عوض می‌شود. به خاطر شباهت این جلوه‌ی ایجاد شده بر روی صفحه به مگسک دوربینها که برای هدفگیری دقیق‌تر به کار می‌رود، این نوع طراحی را کراس هرز یا مگسکی می‌نامند.

صفحه ساعت مچی بر اساس جنس صفحه

یکی از ملاک‌های دسته‌بندی انواع صفحه ساعت مچی، جنس صفحه است که در خرید ساعت مچی باید دقت شود. از مواد مختلفی برای ساخت جنس صفحه ساعت استفاده می‌شود که بر اساس آن می‌توان انواع صفحه ساعت مچی را دسته‌بندی کرد.

صفحه ساعت مچی فلزی

یکی از پرکابردترین انواع صفحه ساعت مچی به محسوب می‌شود که در مدل‌های مختل ساعت مچی طراحی شده توسط برندهای مختلف دیده می‌شود. فلز استیل ضد زنگ یا استنلس استیل، فلزی است که معمولا در ساخت صفحات ساعت مچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام، عمر بالا و مقاومت بسیار خوب در برابر عوامل محیطی مختلف باعث کاربردی شدن این نوع فلز در طراحی انواع صفحه ساعت مچی شده است. البته برخی از برندهای لوکس در تعدادی از مدل‌های ساعت خود از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره برای طراحی صفحه ساعت استفاده می‌کنند که جزو لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مدل‌های ساعت مچی به حساب می‌آیند و تنها افراد خاصی قدرت خرید آن‌ها را دارند.

صفحه ساعت مچی پلاستیکی

معروف‌ترین نوع پلاستیکی در طراحی انواع صفحه ساعت مچی پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رزین نام دارد. صفحات پلاستیکی معمولا در طراحی ساعت‌های اسپرت و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا از دوام بالا در برابر عوامل محیطی مختلف و همچنین ضربات احتمالی برخوردار هستند. برند کاسیو یکی از مشهورترین برندهای طراحی ساعت ورزشی به حساب می‌آید که در طراحی ساعت‌های خود از رزین برای صفحه نمایش استفاده می‌کند و با طراحی جذاب و خاص خود توانسته طرفداران زیادی از سراسر دنیا برای ساعت‌های خود دست و پا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید