آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

انواع شیشه ساعت مچی و کیفیت آنها

انواع شیشه ساعت مچی و کیفیت آنها

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید ساعت مچی باید در نظر بگیرید جنس شیشه ی ساعت مچی است. همچنین یکی از مواردیست که ساعت مچی اصل و فیک را از هم متمایز می کند. انواع شیشه به سه دسته کریستال یاقوت کبود، کریستال معدنی و اکریلیک است. تفاوت اصلی بین این سه نوع کریستال ساعت، میزان سختی و مقاومت هر کدام از آن‌ها در برابر خراش است. در حالی که یاقوت کبود مقاوم‌ترین نوع کریستال در برابر خراش به نظر می‌رسد، در عین حال گران‌ترین آن‌ها نیز است. به عنوان مثال عموما یک ساعت معمولی رده پایین که از ضعیف ترین نوع استیل بهره می برد، از شیشه اکریلیک استفاده می کند. هیچ ارتباط واقعی بین جواهر یاقوت کبود در بعضی از ساعت‌ها و شیشه‌های ساعت وجود ندارد. جواهرات دیگری مانند الماس نیز در ساعت‌سازی استفاده می‌شوند؛ اما استفاده از یاقوت مصنوعی بسیار متداول‌تر از سایرین است. از این جواهرات برای جلوگیری از اصطکاک بین قطعات داخل ساعت فلزی استفاده می‌شود.

شیشه ساعت مچی ها

 

شیشه ساعت کریستالی یاقوت کبود (سافایر)

هنگامی که صحبت از شیشه ساعت به میان می‌آید، بسیاری از طرفداران ساعت‌ها فکر می‌کنند شیشه‌های کریستالی یاقوت کبود در صدر فهرست شیشه‌ها قرار دارند. اگر یک ساعت دارای شیشه کریستالی یاقوت کبود باشد، سخت‌ترین کریستال ساعت را در حال حاضر در اختیار دارد. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع شیشه ساعت از یاقوت کبود ساخته شده است. با این حال، معمولاً از یاقوت کبود مصنوعی ساخته شده است، نه یاقوت کبود واقعی. یاقوت کبود در برابر خراش و شکستن مقاوم است. زیبا به نظر می‌رسد و خراشیدن آن تقریباً غیرممکن است (فقط یک ماده بسیار سخت مانند الماس می‌تواند آن را بخراشد).

آیا یاقوت کبود آبی نیستند؟ بله، آن‌ها آبی هستند. آن‌ها، همچنین، به رنگ‌های قرمز، سبز، زرد یا بنفش هم یافت می‌شوند. این تنوع رنگی به دلیل ناخالصی‌های موجود در کریستال مانند مس، کروم، آهن یا تیتانیوم است. یاقوت کبود خالص و شفاف بسیار سخت و غیرشکننده نیز است. به همین دلیل است که معمولاً از یاقوت کبود مصنوعی استفاده می‌شود. کریستال یاقوت کبود چگونه ساخته می‌شود؟ اولین بار آگوست ورنویل، یک شیمیدان فرانسوی، بود که با استفاده از پودر اکسید آلومینیوم، گرما بخشیدن به آن و تحت فشار شدید قرار دادن آن توانست کریستال یاقوت کبود را تولید کند. سپس، برای از بین بردن فشارهای داخلی که باعث تضعیف آن می‌شود، کریستال را تحت پالایش قرار می‌دهند. مرحله آخر تولید، پردازش آن به شکل ورق است و اینگونه است که شیشه یاقوت کبود مصنوعی به وجود آمد. اگرچه کریستال یاقوت کبود دارای بالاترین سطح مقاومت در برابر خراشیدگی است، اما هنوز هم امکان ترک‌خوردن یا خرد شدن آن وجود دارد.

مزایا کریستال یاقوت کبود

  1. مقاومت بی نظیر در برابر خش
  2. ظاهر و رنگ جذاب
  3. شفافیت بصری افزایش یافته، پوشش ضد انعکاس که تقریباً می‌تواند این کریستال را “ناپدید” کند.

معایب کریستال یاقوت کبود

  1. قیمت بالاتر
  2. مستعد شکستن در اثر ضربه‌های سنگین
  3. اگر آسیب دیده یا شکسته شود، به طور کلی تعمیر آن امکان پذیر نیست. کریستال باید کاملاً تعویض شود.این شیشه ساعت مچی برای ساعت‌های گران‌قیمت و ضد خش مناسب است.

شیشه ساعت کریستال معدنی

این نوع شیشه‌ها به احتمال زیاد رایج‌ترین نوع شیشه ساعتی هستند که استفاده می‌شوند. اگر یک ساعت مچی با قیمت متوسط ​​دارید، به احتمال زیاد از شیشه کریستالی معدنی در آن استفاده شده است. این شیشه با استفاده از شیشه استاندارد ساخته شده از سیلیس ساخته شده است. شیشه کریستالی معدنی در برابر خراش مقاوم است و تولید آن روندی نسبتاً ارزان است. اما، این محصول در برابر خراش کاملاً مقاوم نیست (ممکن است با استفاده از یک ماده سخت بتوان آن را خراشید). کریستال معدنی از سیلیس ساخته و سپس، برای مقاوم‌سازی بیشتر در برابر خراش پالایش شده است. شیشه کریستالی معدنی را می‌توان با روکشی آنتی‌رفلکس پوشاند. این نوع پوشش به از بین بردن بازتاب‌ها و افزایش خوانایی در شرایط روشنایی شدید کمک می‌کند. همچنین، مشاهده صفحه ساعت را آسان‌تر می‌کند و از نظر زیبایی‌شناسی، جلوه بیشتری به ساعت می‌بخشد. Seiko از اصطلاح «Hardlex» برای کریستال معدنی اختصاصی و «تقویت‌شده‌ای» استفاده می‌کند که در ساعت‌های سطح پایین خود به کار می‌گیرند.

مزایایی شیشه کریستال معدنی ( مینرال ) :

  1. مقاومت بیشتر در برابر خش در مقایسه با اکریلیک
  2. می‌توان آن را با یک پوشش آنتی رفلکس پوشاند
  3. مقاومت بی نقص دربرابر ضربه

معایب شیشه کریستال معدنی (مینرال) :

 

شیشه ساعت اکریلیک

از بین انواع شیشه ساعت، شیشه ساعت اکریلیک مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع شیشه است. آکریلیک نوعی پلاستیک است که تولید آن هزینه زیادی نمی‌طلبد. این شیشه را اغلب در برند‌های ارزان‌قیمت ساعت‌ها می‌توان مشاهده کرد. تولید و شکل‌بخشی به آن نیز کار آسانی است و بنابراین، اغلب برای تهیه شیشه‌های گنبدی شکل ساعت‌ها استفاده می‌شود. این نوع شیشه، اثر گنبدی را به صفحه عقربه‌ها می‌افزاید، به خصوص هنگامی که از دو طرف به آن نگاه بشود. اما اگر از روبه‌رو به صفحه نگاه بشود، ساعت آشکارا قابل مشاهده است.

مزایای شیشه ساعت از نوع اکریلیک

  1. مقاومت در برابر ضربه
  2. قیمت ارزان تر در مقابل دیگر انواع شیشه ساعت مچی
  3. و در نهایت به علت نرمی در صورت ایجاد خراش با پولیش ترمیم می شود.

معایب شیشه ساعت اکریلیک

  1. به راحتی دچار خش می شود
  2. از نظر برخی ساعت دوستان لوکس نیست
  3. و مراقبت از شیشه آن دشوار است.

با وجود معایب گفته شده در مورد این شیشه ها، به دلیل مزیت هایی که نام بردیم، حتی برند های معتبری چون کاسیو به علت مقاومت زیاد این پوشش در برابر ضربه، از آن برای ساعت های دیجیتال خود استفاده می کنند.

فناوری آنتی رفلکس در شیشه ساعت مچی

فناوری ضد انعکاس نور ویژگی بسیار خاصی در ساعت مچی است که اخیرا به شیشه های ساعت اضافه شده است. این فناوری پیشرفته بصورت یک لایه بسیار نازک بر روی شیشه های مینرال و یاقوت کبود قرار می گیرد که مقدار نور منعکس شده از صفحه ساعت مچی را کاهش می دهد.برای شیشه های سفایر، این متریال را به لایه میانی شیشه می زنند تا خاصیت ضدخش شیشه یاقوت کبود از بین نرود. استفاده از این فناوری باعث تفاوت قیمت در ساعت های تولید شده می شود، لذا در هنگام خرید آنلاین ساعت مچی باید به این نکته توجه داشته باشید.

دوری مواد شیمیایی از ساعت مچی

از تماس با مواد شیمیایی مانند صابون، مواد شوینده، لوازم آرایشی و عطریات جلوگیری کنید. برخور ساعت مچی با این مواد می تواند به قاب یا بند ساعت آسیب برساند. همچنین، بهتر است از تماس ساعت مچی و عطر خودداری کنید، به خصوص اگر ساعت شما دارای نوار چرمی می باشد. عطر می تواند به چرم آسیب برساند، آن را ضعیف کند و باعث پاره شدن آن شود. هنگام اسپری کردن عطر یا ادکلن، قبل از قرار دادن ساعت روی مچ دست، اجازه دهید کاملا خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید