آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

مزایای ساعت بند فلزی و چرمی چیست ؟

ساعت بند چرمی یا بند استیل

یکی از مهمترین فاکتورهای ظاهری و کاربردی در ساعت مچی، بند است. بند ساعت معمولا از جنس‌های مختلفی چون فلز، چرم، پارچه و بعضا چوب ساخته می‎‌شود. قطعا بند ساعت یکی از اصلی‌ترین ارکان انتخاب یک ساعت مچی است. اگر تابع مد و ترندهای روز هستید بدانید پوشیدن یک ساعت مچی بند استیل در رویداد‌های رسمی خیلی قدیمی شده است. اگر شما ساعت را بخاطر کارایی‌اش می‌خواهید و نیازی به تعویض آن ندارید، بلاشک بند استیل برایتان مناسب‌ترین است.

شناخت انواع مختلف استیل

ساعت بند استیل را از انواع مختلف استیل می‌سازند. استیل یک فلز ساده نیست، بلکه نوعی آلیاژ به حساب می‌آید. در صنایع بر اساس نوع کاربرد، از انواع مختلف آلیاژ استیل استفاده می‌کنند. هر کدام از انواع استیل برای کاربرد خاصی طراحی می‌شوند. به‌صورت کلی برخی انواع استیل معمولی و ساده هستند، برخی دیگر ضدزنگ و برخی دیگر را به‌صورت گالوانیزه طراحی می‌کنند.

استیل معمولی

درصد کربن فلز استیل معمولی کمتر از سایر استیل‌هاست و مقاومت بسیار بالایی در برابر فرورفتگی و ضربه دارد. این ساعت‌ها اگر خیلی در معرض رطوبت و تغییرات آب و هوایی قرار نگیرند، عمری طولانی‌ برای استفاده روزمره دارند. بنابراین اگر فعالیت روزمره شما در شرایط جغرافیایی طبیعی باشد این بند ساعت گزینه مناسبی برای‌تان خواهد بود.

استیل ضدزنگ

استیل ضد زنگ آلیاژی از فولاد با ترکیبی از آهن، کروم و کربن است. افزودن کروم به ترکیب استیل ضد زنگ باعث شده این نوع از استیل در برابر خوردگی اکسیداسیون و تغییر رنگ مقاوم باشد. پس اگر در شرایطی هستید که ساعت شما مداوم در برابر رطوبت هوا یا آب قرار دارد، استیل ضد زنگ گزینه عالی برای شما است. استیل ضد زنگ برای استفاده در ساعت‌های ضد آب هم مناسب است. اگر شما به شنا، غواصی و یا فعالیت‌های آبی مشغولید از این بند ساعت غافل نشوید.

استیل گالوانیزه

در مدل بند با استیل‌های گالوانیزه یک نوار گالوانیزه روی استیل ساعت مچی قرار گرفته است. این موضوع باعث می‌شود پوششی مقاوم از روی، بر سطح بیرونی ساعت شما ایجاد شود. به همین خاطر اشعه‌ی یو وی نمی‌تواند روی ساعت شما تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه ساعت شما در برابر اشعه یو وی خورشید مقاوم خواهد بود و دچار آسیب نمی‌شود. این مدل از استیل یا همان استیل گالوانیزه بسیار مقاوم‌تر از استیل معمولی است. ساعت‌های لوکس از این بند استفاده می‌کنند. زیبایی استیل گالوانیزه غیر قابل انکار است زیرا تمام آن چیزی که شما مشاهده می‌کنید فلز روی است.

در رقابت استیل با تیتانیوم، کدام مناسب شماست؟

تیتانیوم ماده‌ای مقاوم در برابر خوردگی و ضد حساسیت است. بندهای استیل ضد زنگ چند نکته منفی در مقایسه با سایر بندها دارند. یکی از آنها سنگین بودن است. بنابراین اگر برای شما مهم است که ساعت‌تان سبک باشد تیتانیوم گزینه بهتری برای شما خواهد بود. برخی افراد به فلز نیکل موجود در بندهای استیل ضد زنگ حساسیت دارند. اگر شما هم به فلز نیکل حساسیت دارید می‌توانید به جای استیل ضد زنگ از تیتانیوم استفاده کنید. در واقع تیتانیوم دو برابر استیل ضد زنگ استحکام دارد اما وزن تیتانیوم نصف استیل ضد زنگ است. تتیانیوم تا ۴ برابر سبک‌تر و قوی‌تر از استیل ضد زنگ است. به طور کل ساعت‌های تیتانیوم بسیار با دوام‌تر از استیل های ضد زنگ هستند. ترمیم و مرمت بندهای تیتانیومی بسیار گران‌تر از استیل ضد زنگ است. در عوض به علت آنکه از مقاومت بیشتری برخوردار است دیرتر نیاز به ترمیم پیدا می‌کند. بندهای فلزی تیتانیوم نسبت به استیل‌های ضد زنگ طرفداران بیشتری دارند. به طوری که اگر ساعتی با بند تیتانیوم داشته باشید دیگر هیچوقت به سراغ استیل ضد زنگ نخواهید رفت.

مزایای استفاده از ساعت مچی بند استیل

اول از همه اینکه بند استیل ساعت یک بند برای تمام عمر شما خواهد بود! مخصوصاً اگر بند استیل ساعت ضدزنگ داشته باشید، می‌توانید سالیان سال از این بند بدون نگرانی استفاده کنید. بند‌های پارچه‌ای یا چرمی ظاهر خود را از دست می‌دهند؛ اما ساعت بند استیل همیشه ظاهری شیک، نو و درخشان خواهد داشت. اگر جنس استیل مناسب باشد، حتی خط و خش یا فرورفتگی روی آن ایجاد نخواهد داشت. بند استیل ساعت برای انواع استایل مناسب خواهد بود. در حالی که برای مثال بند پارچه‌ای را فقط برای استایل خیابانی و بند چرمی را معمولاً فقط برای استایل‌های رسمی استفاده می‌کنند. بند استیل برای استایل رسمی، غیررسمی یا نیمه‌رسمی مناسب خواهد بود. استیل را می‌توانید با هر رنگ لباس ست کنید. در حالی که اگر مثلاً بند چرم قهوه‌ای داشته باشید، فقط از آن با برخی استایل و لباس‌های خود می‌توانید استفاده کنید. پس می‌توان گفت اگر که فقط دلتان یک ساعت می‌خواهد و نمی‌خواهید ساعت‌های متعدد داشته باشید، ساعت بند استیل برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

معایب استفاده از ساعت مچی بند استیل

درباره مزایای استفاده از بند استیل ساعت گفتیم و حالا نوبت به معایب آن می‌رسد. اول از همه اینکه بند استیل ساعت در مقایسه با چرم، پارچه یا سیلیکون نسبتاً سنگین است. کسانی که از سنگینی ساعت روی دست خود لذت نمی‌برند، ساعت بند استیل برای آن‌ها مناسب نخواهد بود. استیل به دلیل داشتن نیکل و کروم برای برخی افراد حساسیت‌زا خواهد بود. پس در چنین حالتی باید به‌دنبال ساعت تیتانیوم بروند.

ساعت استیل ممکن است دچار خط و خش شود. البته این به نوع استیل بند ساعت بستگی دارد. در چنین حالتی باید ساعت خود را به متخصصان بسپارید تا ترمیم انجام دهند. قیمت ساعت‌های بند استیل با استیل باکیفیت گاهی می‌تواند گران باشد. از طرفی استیل در هر صورتی نوعی آلیاژی فلزی به حساب می‌آید و به همین خاطر حرارت را به‌سرعت به دست شما منتقل می‌کند. پس در فصل سرما بند استیل سرد شده و در فصل گرما ممکن است به‌شدت داغ شود. همین موضوع می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین برای خرید ساعت با بند استیل باید کمی در تشخیص استیل تخصص داشته باشید یا اینکه به فروشنده اعتماد کنید. چون تشخیص نوع استیل روی قیمت و دوام ساعت به‌صورت مستقیم تأثیر می‌گذارد.

تمیز کردن ساعت‌ مچی بند استیل

معمولاً ساعت‌هایی با بند استیل ضدآب هستند. استیل بعد از مدتی جرم می‌گیرد. برای رفع این موضوع می‌توانید بند ساعت را با آب ولرم و صابون و یک مسواک نرم به آرامش بشویید. بهتر است آب خیلی گرم نباشد. دمای ۶۰ درچه برای آن مناسب خواهد بود. همچنین بهتر است از صابون مخصوص کودک استفاده کنید که مواد افزودنی خاصی ندارند.

تفاوت ساعت مچی بند چرم با ساعت مچی بند استیل

ساعت بند چرم همیشه طرفداران خاص به خود را دارد. الحق که نمی‌توان گفت که ساعت بند چرم در مقابل بند ساعت استیل چیزی کم دارد. در اصل هر کدام به نوعی زیبا هستند و مقایسه آن‌ها کمی اشتباه به نظر می‌رسد. ساعت اگر بند چرم اصلی داشته باشد، نیاز به نگهداری خواهد داشت. چرم طبیعی و اصلی در زمستان و دورانی که رطوبت کاهش پیدا می‌کند، دچار ترک‌خوردگی می‌شود. پس به نگهداری دوره‌ای نیاز خواهد داشت. ساعت چرم را می‌توانید با سایر بخش‌های چرم استایل خود از جمله کیف، کمربند و کفش خودتان ست کنید و از استایل شیک خود لذت ببرید. چرم وزن کمی دارد و در مقایسه با بند ساعت استیل، اصلاً وزن آن را روی دست خود احساس نمی‌کنید. در مقایسه با بند ساعت استیل، کمتر کسی به چرم حساسیت نشان می‌دهد. همچنین چرم نرمی خاصی دارد و اصلاً مچ دست را آزار نخواهد داد. در ضمن همانند استیل سردی یا گرمی هوا را به‌سرعت جذب نمی‌کند. با این حال بندهای چرمی بعد از مدتی رنگ و ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین اگر از انواع قفل کمربندی (انواع قفل ساعت) در بند ساعت چرمی استفاده شود، بعد از مدتی سوراخ‌های آن گشاد شده و ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهند. چرم رنگ‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید ساعت بند چرمی را از مشکی تا قهوه‌ای روشن و حتی سفید تهیه کنید. از نظر فشن و مد، هر رنگ ساعت را فقط با استایل خاصی می‌توانید استفاده کنید. در حالی که بند ساعت استیل با هر لباس و استایلی مناسب خواهد بود. پس اگر می‌خواهید یک ساعت فقط داشته باشید و در تمامی موقعیت‌ها از آن استفاده کنید، ساعت با بند استیل برای شما بهتر خواهد بود.

بند چرمی خوب است یا بند استیل ؟

اگر برای مناسبت‌های رسمی یا قرارهای کاری از ساعت مچی استفاده می‌کنید چرم گزینه بهتری است. این بدان معنا نیست که ساعت‌های مچی بند استیل به کار شما نمی‌آیند. منظور این است که چرم گزینه بهتری است. شما حتی می‌توانید بند چرمی ساعت خود را با کمربند، کیف و کفش چرم خود ست کنید. نتیجه این کار استایل بی‌همتایی است که هیچ کس نمی تواند از شما چشم بردارد. از طرفی برای کسانی که از مصنوعات فلزی مثل گردنبند، دستبند، انگشتر و … استفاده می‌کنند ساعت‌های بند استیل گزینه مناسب‌تری برای ست کردن و استایل محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید هنگام ورزش یا در مواقعی که تعریق شما زیادتر است از ساعت مچی استفاده کنید چرم اصلا گزینه مناسبی نیست. چرم در این شرایط عرق می‌کند. در نتیجه احساس ناراحتی را برای شما ایجاد می‌کند. از طرفی نمناک شدن بند چرم طول عمر آن را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید اگر ساعت شما ضد آب است، بند چرم آن ضد آب محسوب نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید