آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

منظور از کورنوگراف در ساعت مچی چیست؟ و کاربرد آن

ساعت مچی کورنوگراف

کورنوگراف ساعت چیست ؟

سیستمی است که به کاربر این امکان را می دهد تا بازه های زمانی را بدون اختلال در کارکرد ساعت برای ثبت و اندازه گیری زمان واقعی، نمایش دهد

میتوانیم کورنوگراف را ابزاری مستقل برای سنجش زمان انجام کار، ورزش و یا … بدانیم. در واقع کورنوگراف مکانیزمی است که به مصرف کننده ساعت این امکان را می دهد تا بدون ایجاد اختلال در عملکرد نمایش ساعت، بازه های زمانی مختلف برای انجام کارهایی از جمله ورزش، آشپزی، استراحت، پیاده روی و … را زمان گیری کند. ساعت های کرنوگراف دار به دلیل داشتن قابلیت زمان شروع و پایان مشخص، برای اندازه گیری فواصل زمانی مختلف بسیار مناسب‌اند.

به عبارت ساده تر :

کورنوگراف نوع خاصی از ساعت است که در کنار نمایش زمان، به عنوان کرنومتر نیز استفاده می شود. ساختار ظاهری ساعت مچی هایی که قابلیت کرونوگراف دارند ، بدین صورت است که دارای سه عقربه هستند و با دو دکمه فشاری کنترل می‌شوند.

بنابراین با وارد کردن فشار متوالی بر روی این دکمه ها، می توانید عملیات زمان گیری را شروع، متوقف و در صورت نیاز صفر کنید. پیشنهاد میشود مقاله ساعت فول تایم چیست را حتما مطالعه کنید و برای خرید ساعت مچی مردانه از محصولات سایت دیدن کنید

کرنوگراف آنالوگ یا کورنوگراف دیجیتالی؟

ابزاری که بتواند فواصل زمانی را اندازه گیری کند، “کورنوگراف (Chronograph)” گفته می‌شود. به بیان ساده تر، دستگاه آنالوگی که بتواند زمان مشخصی را اندازه گیری کند . این خصوصیت اما در ساعت‌ دیجیتال نیز وجود دارد که آن را “تایمر (timer)” می نامند. تایمر در ساعت های دیجیتالی می تواند عملکرد معکوس نیز داشته باشد که در این صورت به آن قابلیت “تایمر معکوس” گفته می شود.

تشخیص و نحوه استفاده از کرنوگراف در ساعت مچی

ساعت های کرنوگراف معمولا دارای سه عقربه در صفحه نمایش ساعت هستند و به کمک دو دکمه فشاری کنار قاب ساعت نیز کنترل می‌شوند. یکی از دکمه ها به عنوان دکمه “start” باعث حرکت عقربه ثانیه شمار می شود و دکمه دیگر باعث “stop” شدن حرکت عقربه های کرنوگراف و برگشت به حالت اولیه می شوند. در شکل زیر یک صفحه ساعت کرنوگراف آنالوگ را مشاهده می‌کنید، قسمتهای مربوط به سیستم نمایش زمان کرنوگراف، هایلایت شده.

طرز کار ساعت کورنوگراف

طرز استفاده از کرنوگراف ساعت مچی

۱ – در حالت معمول برای اندازه گیری زمان توسط کورنوگراف در ساعت، ابتدا دکمه A را فشار دهید تا عقربه ثانیه شمار کرنوگراف شروع به حرکت کند.

۲ – برای توقف عقربه های کرنوگراف، مجددا دکمه A را فشار دهید.

۳ – برای ادامه ثبت زمان مجددا این کار را انجام دهید، در پایان برای صفر کردن عقربه های کرنوگراف دکمه B را فشار دهید.

عملکرد ساعت کورنوگراف

نمایش دهنده ثانیه، کمتر از ۱/۱۰ ثانیه و نمایش دهنده ۶۰ ثانیه ، ثانیه های گذشته و نمایش دهند ۳۰ دقیقه ، دقیقه های گذشته (تا ۳۰ دقیقه) را به نمایش می‌گذارند.

حساسیت و دقت کورنوگراف در ساعت ها چقدر است؟

ساعت‌های کرنوگراف دارای حساسیت‌های مختلفی می باشند که این میزان حساسیت، به اندازه گیری دهم ثانیه و یا حتی صدم ثانیه نیز می‌رسد. متداول ترین این ساعت‌ها از حساسیت ۱/۴ ثانیه و ۱/۱۰ و ۱/۶۰ ثانیه برخوردارند. بدون شک هر چه حساسیت و دقت این ضرایب کمتر باشد، ساعت مچی از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار است. به همان میزانی که تکنولوژی پیشرفته تری در ساعت های کرنوگراف با دقت بالا استفاده می شود، تاثیر بیشتری هم در قیمت ساعت مچی کرنوگراف دار می گذارد. ساعت های که تکنولوژی پیشرفته و با دقت بالا در کرنوگراف دارند اکثرا ساعت های ورزشی‌اند و در رده ساعت مچی اسپرت قرار می گیرند. مانند ساعت های کوهنوردی، غواصی و یا بعضی ساعت های خلبانی که در عملیات هوایی با دقت بالا کرنوگراف نیاز مصرف کننده را برطرف می کنند.

ساعت های سه موتوره قابلیت کورنوگراف دارند

یک اصطلاح اشتباهی که معمولا برای ساعت های تقلبی به کار می رود، همین اصطلاح ساعت ۳ موتور است. وجود ۳ دایره کوچک برای اندازه گیری زمان روی صفحه ساعت مچی، به مفهوم داشتن ۳ موتور مجزا داخل ساعت نیست! در واقع ۳ دایره موجود روی صفحه هر سه مربوط به ویژگی کرنوگراف است و جدا از بحث زیبایی که بوجود میاورد، در ساعت مچی اورجینال تمام عقربه هایی که داخل صفحه ساعت مشاهده می کنید باید کارکرد داشته باشند. در غیر اینصورت اگر ساعت کرنوگراف داری دیدید که عقربه های آن تنها نمایشی بود به اصالت آن شک کنید.

تاریخچه کرنوگراف ساعت مچی

عبارت کرنوگراف ریشه در یونان باستان دارد. این کلمه از دو واژه کورنو (Chrono) به معنی زمان و گراف (graph) به معنی نوشتن تشکیل شده است. در سال ۱۸۱۵ فردی به نام لوئیس موینت برای اولین بار از دستگاه زمان سنج یا کرنوگراف رونمایی کرد. هدف لوئیس از اختراع این زمان سنج، کمک به تجهیزات نجومی بود؛ اما در سال ۱۸۲۱ پادشاه لوئی هجدهم، ساعت ساز سلطنتی فرانسه یعنی نیکولاس متیو ریوزک را مأمور ساخت تا یک کرنوگراف برای او بسازد. لویی هجدهم به دلیل علاقه زیاد به پیگیری مسابقات اسب دوانی، قصد داشت با کمک این تکنولوژی، از زمان دقیق طی شده توسط اسب سواران مطلع شود.

پس از آن، در قرن بیستم، هویر ساعت ساز معروف از نسخه مجهز به تاچیمتر رونمایی کرد. تاچیمتر مقیاسی است که در دور لبه ساعت های آنالوگ تعبیه می شود و می‌توان از آن برای محاسبه سرعت بر اساس زمان استفاده کرد. پس از تاچیمتر، برندهای مختلفی روی این موضوع کار کردند تا بالاخره توانستند یک زمان سنج اتوماتیک را اختراع کنند. این اختراع فوق العاده جذاب، نه تنها صنعت ساعت سازی را دگرگون کرد، بلکه امروزه در بسیاری از حرفه ‌ها و فعالیت ‌های گوناگون استفاده می شود.

تاریخچه ساعت کرونوگراف

 

دیدگاهتان را بنویسید