آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

علت بستن ساعت به دست چپ چیست ؟

ساعت مچی را کدام دست ببندیم

شاید دانستن تاریخچه‌ای جمع و جور و خلاصه از ساعت مچی بتواند بگوید که ساعت مچی را دست چپ ببندیم یا راست. اول از همه جالب است بدانید که ساعت همواره یک اکسسوری تزئینی و شیک نبود است. اولین ساعت‌ها در اواخر قرن ۱۵ مورد استفاده قرار گرفتند و توسط ملوانان و بازرگان‌ها برای پیگیری زمان به کار می‌رفتند، این یعنی گذاشتن ساعت اصلا برای مردان عادی دلیلی نداشت. ساعت معمولا در مچ چپ بسته می‌شد زیرا باید به صورت دستی کوک می‌شد و اینگونه راحت‌تر بود. بعدها ساعت برای خانم‌ها هم رایج شد اما مردان ساعت مچی نمی‌گذاشتند. به علاوه پوشیدن ساعت چه در دست راست و چه در مچ دست چپ، با عقربه‌های رو به بالا یا پایین برای خانم‌ها رایج بود. بعدها در طول جنگ جهانی اول گذاشتن ساعت برای سربازها و بعد مردان دیگر هم رایج شد و تنها روی مچ دست چپ معقول بود. اما در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی تغییراتی را در این ترند شاهد بودیم و مردان هم شروع به استفاده از ساعت مچی مردانه روی مچ دست راست خود کردند.

دست غالب شما کدام است

می‌توان گفت راحت‌ترین و منطقی‌ترین قانونی‌ که برای تعیین دست مناسب برای بستن ساعت مچی مردانه و زنانه وجود دارد همین است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ساعت را روی مچ دست غیر غالب خود ببندند، یعنی افراد راست دست معمولا دوست دارند ساعت را روی مچ دست چپ ببندند و بالعکس. دلیل این نکته هم این است که اصولا با دست غالب خود کارهای بیشتری را انجام می‌دهیم و نیاز است که آزادی عمل بیشتری داشته باشیم. نکته‌ای که این جا به وجود می‌آید این است که تعداد چپ‌دست‌ها در دنیا تنها حدود ۱۰ درصد است و به همین دلیل هم بیشتر ساعت‌ها برای افراد راست دست طراحی شده است. یعنی مثلا تاج در سمت راست قرار دارد و همین هم سبب می‌شود حتی افراد چپ دست مجبور شوند خیلی اوقات ساعت را روی مچ چپ خود ببندند. علاوه بر این، اگر راست دست باشید و ساعتتان را بر روی دست راست خود ببندید آن‌گاه ممکن است که ساعتتان مانع از انجام کارهایتان شود و همچنین حرکت مچ دستتان را دشوار کند و بنابراین وقتی که با دست راستتان مشغول انجام کارهای خود هستید، احساس ناخوشایندی خواهید داشت به عنوان مثال اگر یک ساعت بزرگ را بر روی دست راستتان ببندید و سعی کنید که با همان دستتان چیزی را بنویسید متوجه می‌شوید که به خاطر ساعتی که در دست دارید، نوشتن به کار سخت و ناخوشایندی تبدیل شده است.

ساعت مچی به دست چپ یا راست ببندیم

عوامل مهم در تعیین محل بستن ساعت مچی

۱. عوامل فرهنگی و اجتماعی

بدون شک تاثیر فرهنگ جامعه و ترندهای مختلف تاثیر زیادی در همه رفتارهای ما دارد و حتی بستن ساعت مچی را هم در بر می‌گیرد. به طور مثال در آمریکا (مانند ایران) تقریبا همه افراد ساعت مچی را روی مچ دست چپ خود می‌بندند، این در حالی است که در ژاپن بستن ساعت روی مچ دست راست پذیرفته شده‌تر است و اکثرا از این قاعده پیروی می‌کنند یا در کشور هند، معمولا مردان ساعت را به دور دست راست خود میبندن و زنان آن را به دور دست چپ خود می‌بندند.

۲. راحتی در استفاده

شاید نکته بسیار بدیهی‌ای به نظر برسد، اما قبل از هر چیزی باید این سوال را بپرسید که خودتان چطور راحت‌ترید؟ بر همین مبنا باید ساعت را روی مچ خود ببندید، مثلا اگر فکر می‌کنید وقتی ساعت را روی مچ راست ببندید حرکت برای‌تان سخت می‌شود و نمی‌توانید کارها را راحت انجام دهید، پس فکر آن را از سر بیرون کنید. استفاده از ساعت روی مچی که با آن راحت نیستید می‌تواند باعث ساییدگی شود و سنگینی بی‌موردی ایجاد کند که مجبور به تحملش نیستید. چیزی که اغلب مردم انجام می دهند، بین همه باب می شود، اما با این حال بستن ساعت بر روی یکی از مچ های دست، چیزی است که هنوز توسط اغلب مردم به یک صورت انجام نمی شود و برخی آن را بر روی دست راست و برخی ساعت را بر روی دست چپ خود می بندند.

۳. محل قرارگیری تاج ساعت مچی

اکثر مدل‌های ساعت مچی دارای یک تاج یا همان پیچ چرخان هستند که در وجه جانبی ساعت قرار می‌گیرد. از تاج ساعت برای تنظیم زمان یا کوک کردن ساعت (در برخی مدل‌های خاص) استفاده می‌شود و بخش مهمی به حساب می‌آید. به هر حال یکی از نکات مهم برای این که بدانید ساعت را در سمت راست ببندید یا چپ، همین محل قرارگیری تاج است. باید ساعت را طوری ببندید که اولا تاج در دسترس باشد و بتوانید از آن به راحتی استفاده کنید، دوما برخی ساعت‌ها تاج‌های بزرگ و برجسته‌ای دارند که باید مطمئن شوید از نظر راحتی مشکلی ندارند.

۴. خواندن ساعت، راحت‌تر می‌شود

اگر راست دست باشید آن‌گاه بیشتر کارهایتان را با دست راست انجام می‌دهید. این بدان معناست که وقتی با دست راستتان مشغول انجام کاری هستید، به راحتی فقط با یک نگاه سریع به دست چپ خود می‌توانید ساعت را ببینید و نیازی نیست که کار خود را متوقف کنید تا بتوانید ساعت را چک کنید.

ساعت را کدام دست ببندیم چپ یا راست

بستن ساعت مچی به دست راست

تا این جای کار به نظر می‌رسد اکثر افراد ترجیح می‌دهند از ساعت مچی روی مچ چپ خود استفاده کنند، اما باید بدانید بسیاری هم دلایل خودشان را برای برعکس بستن ساعت مچی خود دارند که مهم‌ترین آن‌ها می‌توانند دلایل زیر باشد:

  • همانطور که گفته شد افراد چپ دست، مخصوصا اگر خوش شانس باشند و بتوانند ساعت مچی طراحی شده برای چپ دست‌ها را گیر بیاورند، ترجیح می‌دهند ساعت خود را روی مچ دست راست ببندند.
  • پوشیدن ساعت روی مچ دست راست برای بسیاری نوعی متفاوت بودن از سایرین است که افراد را هنری و خاص جلوه می‌دهد.
  • راحتی بیشتر و به دلایل مختلف سبب می‌شود افراد نخواهند ساعت را روی مچ دست چپ ببندند. به طور مثال ممکن است کسی از تاندونیت یا مشکل خاصی در سمت چپ رنج ببرد که ترجیح دهد سنگینی اضافه‌تری را به آن تحمیل نکند.
  • شاید جالب باشد بدانید افرادی که زیاد به ساعت نگاه می‌کنند و می‌خواهند در جای خاصی (مثلا یک جلسه مهم) این کار را نکنند هم ممکن است ترجیح دهند ساعت را به مچ غیر معمول خود ببندند تا کمتر به صورت ناخودآگاه این کار را انجام دهند.

روانشناسی در بستن ساعت به دست راست چه گفته ؟

این هم نکته‌ای است که حیف است که به آن اشاره نکنیم. با کمی جست و جو می‌توانید متوجه شوید که بسیاری توصیه می‌کنند ساعت را در دست متفاوت از آن که عادت دارید بیندازید اما چرا؟ استدلال ساده این است که این کار سبب می‌شود حتی فرایند دست کردن ساعت و دیدن زمان از حالت عادت و اتوماتیک خارج شود و مجبور شوید بیشتر از ذهن خود کار بکشید. حتی گفته می‌شود که افرادی ساعت را روی مچ راست خود استفاده می‌کنند، افراد خلاق‌تری هستند، به هر حال انتخاب با شماست.

کدام افراد مشهور ساعت را در دست راست استفاده می‌کنند؟

افراد معروف بسیاری از دیوید بکهام گرفته تا امینم، شاهرخ‌خان و اسکارلت جوهانسون تاکنون با ساعت روی مچ دست راست خود ظاهر شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید