آموزش و دانستنی های ساعت, مجله لیندا

چرا ساعت عقب میماند ؟ آموزش حل مشکل

علت عقب اغتادن ساعت

یکی از مهم‌ترین عواملی که افراد در هنگام خرید ساعت به آن اهمیت می‌دهند، دقت نمایش زمان است. مسائل مختلفی، جلوی دقیق ماندن ساعت‌ها را می‌گیرد و باعث عقب ماندن آن‌ها می‌شود. فرقی نمی‌کند که ساعت مکانیکی، کوارتز یا اتوماتیک داشته باشید، خوشبختانه بخش زیادی از این مشکل را می‌توان با یک تعمیر ساده حل کرد.

۱. قدیمی بودن باتری ساعت ؛ رایج‌ترین علت عقب ماندن ساعت

قدیمی بودن باطری

درصورتی‌که متوجه عقب ماندن ساعت دیواری یا مچی شدید، قبل از هر چیز، سراغ باتری ساعت بروید؛ چون قدیمی بودن باتری، یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل عقب افتادن ساعت است. برخی از افراد، چند ماه پس از خرید ساعت مچی، متوجه عقب افتادن آن می‌شوند. این مسئله از قدیمی بودن باتری آن ناشی می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، پیشنهاد می‌شود که پس از خرید اینترنتی ساعت یا خرید از فروشگاه‌های حضوری، باتری ساعت را عوض کنید. مطمئناً قصد ندارید که این کار را خودتان انجام دهید و به ساعت کوارتز برند سیکو یا امگای خود آسیب وارد کنید.  این کار باعث می‌شود که تا حداقل یک سال، دقت ساعت حفظ شود.

۲. تمیزکاری و روغن‌کاری؛ برای جلوگیری از عقب افتادن ساعت

یکی دیگر از دلایل مهم عقب افتادن ساعت‌های مچی کوارتز و مکانیکی این است که به تمیزکاری یا روغن‌کاری نیاز دارند. در ساعت‌های مکانیکی، قطعات مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا زمان را به‌طوردقیق به ما نشان دهند. برخورد این قطعات به یکدیگر و ایجاد اصطکاک بین آن‌ها، باعث می‌شود که به روغن‌کاری و تمیزکاری نیاز پیدا کنند.

ساعت‌های کوارتز نیز هر سال به سرویس، تمیزکاری و روغن‌کاری نیاز دارند. معمولا گرد و غبار به درون ساعت نفوذ می‌کند و ذرات ریز گرد و غبار جلوی عملکرد دقیق ساعت را می‌گیرد؛ به همین دلیل با تمیز کردن مداوم ساعت می‌توان به نمایش دقیق زمان کمک کرد. هر سال یک‌بار ساعت خود را به تعمیرکار بسپارید تا آن را روغن‎کاری، تمیزکاری و سرویس کند. این کار به افزایش عمر ساعت و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

۳. نوع ساعت؛ یکی از عوامل عقب ماندن ساعت

نوع ساعت، یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان دقت ساعت است. به‌طورکلی ساعت‌های مچی از نظر دقت به سه دسته «اتمی»، «کوارتز» و «مکانیکی» تقسیم می‌شود. دقت ساعت‌های اتمی، بیشتر از ساعت‌های کوارتز و دقت ساعت‌های کوارتز، بیشتر از ساعت‌های مکانیکی است. توجه داشته باشید که دقت کلیه ابزارهایی که قطعات متحرک دارند، به دلیل جاذبه زمین، نیروی اصطکاک و غیره، کاهش می‌یابد.

ساعت‌های اتمی، در هر ۱۰۰ میلیون سال، یک ثانیه را از دست می‌دهند. ساعت‌های کوارتز، هر ۳۰ سال یک ثانیه عقب می‌مانند و ساعت‌های مکانیکی اتوماتیک، هر روز ۲ ثانیه عقب می‌افتند. اگر دقت ساعت، برایتان اهمیت زیادی دارد، ساعت‌های اتمی خریداری کنید. اگر زیبایی و طراحی خاص برایتان در اولویت است، خرید ساعت زنانه و مردانه مکانیکی یا کوارتز را در دستور کار قرار دهید.

۴. میدان مغناطیسی دلیل عقب ماندن ساعت مچی

دیگر علت خواب ماندن ساعت مچی، بستن ساعت مچی هایی با قفل های مگنتی هنگام نگهداری در کمد است. آهن ربای بند ساعت در این مورد موجب نگه داشتن عقربه های فلزی ساعت خواهد شد. وسایلی مثل تلویزیون، تلفن همراه، ضبط صوت و هدفون‌های بی‌سیم، میدان مغناطیسی دارند و قرار گرفتن ساعت‌ مچی در معرض میدان مغناطیسی، باعث کاهش دقت ساعت می‌شود؛ برای جلوگیری از دقت نمایش ساعت، باید ساعت مچی خود را دور از این وسایل نگه دارید. برندهای تولیدکننده ساعت مثل کاسیو و سیکو، محصولات حرفه‌ای خود را به‌گونه‌ای طراحی و تولید می‌کنند که میدان مغناطیسی، تاثیر کمتری روی آن‌ها داشته باشد.

۵. ضربه و عقب ماندن ساعت

گاهی برای یافتن پاسخ این سوال که چرا ساعت مچی عقب می ماند، باید به دنبال یادآوری ضربه ای باشید که به آن وارد شده است. گاهی حتی ضربه ای کوچک به صفحه ساعت می تواند موجب عقب ماندن ساعت شود. در ادامه برخی از آسیب هایی که ضربه به ساعت وارد می کند را توضیح خواهیم داد:

۵.۱ کلید فنری تغییر یافته

ضربه به ساعت ممکن است کلید فنر را تغییر دهد که باعث از دست دادن زمان توسط ساعت و منجر به عقب ماندن ساعت مچی می شود.

۵.۲ ضربه و اتصالی ارقام

ضربه به ساعت می تواند باعث حرکت صفحه و ایجاد اتصالی روی ارقام شود و حرکت آن را کند نماید و یکی از دلایل عقب ماندن ساعت مچی باشد.

۵.۳ شل شدن عقربه ساعت مچی

منظور از ضربه به ساعت گاهی تحرک شدید است که علائمی مشابه ضربه را ایجاد می کند؛ به عنوان مثال مشتریانی داریم که حتی هنگام دوچرخه سواری یا دیگر ورزش های سنگین نیز ساعت به دست دارند. این ضربه ها موجب شل شدن عقربه های ساعت شده و عدم چفت شدن بی نقص آنها با سایر قطعات، یک علت خواب ماندن ساعت مچی است. در این صورت سفت کردن پیچ عقربه ها راه حل این مشکل است.

۶. استفاده نکردن از ساعت اتوماتیک

اگر ساعت خودکاری دارید که مدتی است از آن استفاده نکرده‌اید، هنگام استفاده دوباره از اشتباه نشان دادن زمان و عقب افتادن بیش از حد آن تعجب نکنید. ساعت‌های اتوماتیک به صورت خودکار کوک می‌شوند؛ یعنی برای نگه داشتن کوک همه قطعات به حرکت نیاز دارند. بی‌استفاده بودن ساعت اتوماتیک برای مدت طولانی، به طور طبیعی، باعث شل شدن سیم پیچ و عقب افتادن ساعت می‌شود. خوشبختانه راه حل بسیار ساده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد و آن این است که ساعت را دوباره تنظیم کنید و از آن استفاده کنید.

۷. تماس با آب ; علت عقب ماندن ساعت مچی

قرار گرفتن ساعت در معرض آب می‌تواند باعث اتفاقات بدی شود؛ فرقی هم نمی‌کند که ساعت شما اتوماتیک، مکانیکی یا کوارتز باشد. آب می‌تواند به قطعات داخلی ساعت آسیب برساند و منجر به زنگ زدگی یا خوردگی قطعات شود. ساعت با آسیب به هر قطعه، کندتر و کندتر کار می‌کند. اگر فکر می‌کنید که ساعت شما در معرض آب قرار گرفته است، بهتر است در اسرع وقت، آن را تعمیر کنید؛ زیرا آسیب دیدگی می‌تواند در سراسر ساعت پخش شود.

۸. قرار گرفتن در تغییرات دمای شدید

شاید در اواسط تابستان به طور تصادفی، ساعت خود را داخل ماشین داغ رها کرده باشید یا ساعت برای مدتی طولانی در معرض هوای یخبندان زمستانی قرار گرفته باشد. تغییرات شدید دما ممکن است باعث انبساط با انقباض قطعات داخلی ساعت شود. این اتفاق، قطعات ساعت را تا جایی جا به جا می‌کند که ساعت شما دیگر قادر به تشخیص دقیق زمان نیست. گرما ممکن است روان کننده داخل ساعت را خشک کند و باعث اصطکاک میان چرخ دنده‌های آن شود. همچنین اینکه برخی از شرایط آب و هوایی می‌تواند منجر به ورود آب به داخل ساعت شود.

ساعت های اتمی

ساعت های اتمی دقیق ترین دستگاه اندازه گیری زمان موجود روی زمین هستند. عقب ماندن ساعت مچی در این مدل ها بسیار بعید است. ساعت های اتمی توسط سیگنال دریافتی از ساعت اتمی تنظیم می شوند. هر روز، این سیگنال ساعت را بازنشانی می کند. گفته می شود یک ساعت اتمی هر ۱۰۰ میلیون سال یک ثانیه از دست می دهد. اگر علاقه به دریافت این ساعت ها دارید، می توانید نمونه های بسیار زیبایی را در بین مجموعه جی شاک برند کاسیو پیدا کنید.

عقب ماندن ساعت های کوارتز

نوع دقیق بعدی ساعت بعد از ساعت های اتمی، ساعت های کوارتز هستند که عقب ماندن ساعت به دلایل طبیعی را به شکل باور نکردنی به حداقل رسانده اند. ساعت های کوارتز هر ۳۰ سال به طور متوسط ​​یک ثانیه از دست می دهند.

ساعت های مکانیکی

بیشترین میزان عقب ماندن ساعت برای مدل های مکانیکی است. این ساعت ها کم دقت ترین ساعت ها و همچنین رایج ترین نوع ساعت در دنیای امروز ما هستند. (پیش از این علت عقب ماندن ساعت مچی اتوماتیک را توضیح دادیم) دقت ساعت های مکانیکی بر اساس برند سازنده متفاوت است. با این حال، حتی بهترین و گران ترین ساعت های مکانیکی باز هم حداقل دو ثانیه در روز از دست می دهند. ممکن است تعجب کنید که چرا کسی یک ساعت مکانیکی می خرد؛ زیرا ساعت های کوارتز دقیق تر از ساعت های مکانیکی هستند. خوب، دقت بهتر هزینه بیشتری دارد. کسانی که به از دست دادن چند ثانیه در روز اهمیتی نمی دهند، در عوض یک ساعت مکانیکی می خرند که بسیار ارزان تر از ساعت کوارتز است. البته اگر یک ساعت مکانیکی نیز تهیه می کنید، می توانید با مراقبت سایر دلایل عقب ماندن ساعت مچی که مربوط به خودتان است نه دقت خود ساعت، از بین ببرید. عوامل زیادی می توانند بر دقت ساعت شما تأثیر بگذارند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که هیچ چیز مانند یک ساعت کاملا دقیق وجود ندارد. به دست آوردن یک ساعت، تعادلی بین دقت و هزینه است. اگر چیزی نه چندان گران می خواهید و دقت ساعتتان برایتان مهم نیست، می توانید سراغ ساعت های مکانیکی بروید. اگر دقت مطلق چیزی است که شما صرف نظر از هزینه به دنبال آن هستید، باید به فکر اتمی یا کوارتز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید