احتمالا شنیدهاید که میگویند ارزش یک تصویر برابر با هزار کلمه است. حالا من به شما میگویم که یک تصویر خوب از محصول برابر با هزار مشتری است. تا چند سال قبل فروشگاههای اینترنتی ارزش و جایگاه یک عکس خوب از محصول و تولید محتوای تصویری را نمیدانستند. اما حالا قضیه فرق کرده و همه فروشگاههای بزرگ استودیو مجهز و عکاس حرفهای برای تصویربرداری از محصولات خود دارند. عکس از محصول باید طبیعی , واضح , با جزئیات , بدون نور پردازی ها و رنگ مصنوعی باشد.
شاید برایتان جالب باشد که یک تحقیق در آمریکا نشان داده تنها ۵۱ درصد از مردم این کشور که به اینترنت دسترسی دارند، خرید اینترنتی انجام میدهند. در واقع ۴۹ درصد از مردم دوست دارند برای خرید به فروشگاههای فیزیکی بروند. اما چرا؟ چون اکثر مردم ترجیح میدهند جنس موردنظر خود را قبل از خرید لمس کنند و آن را از نزدیک ببینند. هیچکس در دنیا پیدا نمیشود که چشم بسته و بدون دیدن چیزی آن را بخرد. پس باید حداقل عکسهای خوبی از محصولاتمان در فروشگاه اینترنتی قرار دهیم. البته تصاویر با کیفیت تنها یکی از فاکتورهای خرید ساعت مچی موفق است. تکنولوژی امروز باعث شده که برخی از فروشگاههای اینترنتی حتی از عکسها هم فراتر بروند. مثلا خیلی از فروشگاههای بزرگ مثل فروشگاه ساعت لیندا گالری ویدیوهای مختلفی از محصولاتشان تولید میکنند. حتی برخی از محصولات نیز دارای ویدیوهای ۳۶۰ درجه هستند که جنس موردنظر را از تمام زوایا به خریدار نشان میدهد.
رسانههای اجتماعی در مقایسه با صنعت ساعت سازی، تازه وارد محسوب میشوند؛ ولی با این وجود توانستهاند نحوه نگاه ما را نسبت به ساعتها تغییر دهند. حتی ممکن است از میان مجموعه ساعتهای خود، به جای اینکه ساعتی که بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید، محصولی را بپوشید که در آن فضا و محیط، روی مچ، بهتر به نظر میرسد. وقتی زمان و ساعت را بررسی میکنیم، عکسهای ساعتهایی که روی مچ قرار دارند، جلوی فرمان ماشین گرفته شدهاند یا در نقطه گریز قرار گرفته شدهاند به ذهنمان میرسند و همیشه به دنبال عکس مناسبی هستیم که ساعت را به همان زیبایی نشان بدهد که خودمان میبینیم.
اندازه ساعت مچی در عکس
تبدیل شیء سه بعدی به دو بعدی، بدون مشکل نخواهد بود. ممکن است متوجه شده باشید که لنز بیشتر دوربینها گرد هستند و با این حال، ۸۰ درصد عکسها شکلی مستطیلی دارند. وارد جزئیات ریز و اصلی نمیشویم ولی گرفتن عکسی که هیچ تحریف و تغییری نداشته باشد، عملاً غیر ممکن است. شکلها باید کمی تغییر داده شوند تا با عکس تناسب پیدا کنند و این کار ممکن است تأثیرات عجیبی روی عکس بگذارد که تنها با نگاه کردن به عکس نهایی متوجه آنها نمیشویم. یکی از مثالهای معمول این مورد، همان مدل کلاسیک عکس ساعت از مچ دست است. اگر دوربین، بالای ساعتی قرار دارد که روی مچ دست بسته شده است، پس ساعت بسیار بزرگتر از اندازه واقعیش به نظر خواهد رسید. این تغییر ساعت در عکسها به احتمال زیاد نظر بیننده را نسبت به واقعیت محصول تغییر خاهد داد پس ناچار به تغییرات در عکس نهایی هستیم .بنابراین دفعه بعد که میخواهید در مورد انداره ساعت در عکس نظر بدهید، توجه داشته باشید که ساعت او ممکن است در زندگی واقعی بسیار بهتر به نظر برسد.
رنگ ساعت مچی در عکس
تقریباً هر محصولی که برای خرید آنلاین در دسترس است با یک اخطار همراه است که ذکر آن اجباری است: «عکسها ممکن است همیشه رنگ واقعی محصول در حال مشاهده را به دقت منعکس نکنند.» فرقی نمیکند که کیفیت دوربین چقدر خوب باشد، در هر صورت، دوربینها همانند چشم انسان نیستند و کاربردی مانند چشمان ما ندارند. نحوه نمایش نور و رنگ به طیف گستردهای از عوامل و تنظیمات بستگی دارد که همه آنها میتوانند توسط عکاس تنظیم شوند یا شرایط طوری باشد که رنگها اشتباه نشان داده شوند. حتی با چشم غیرمسلح، ممکن است به نظر برسد که ساعت بسته به شرایط دمای رنگ نور، تغییر رنگ میدهد و دوربین نسبت به این موضوع حساستر از چشم است. سپس، بحث نوع صفحهای مطرح میشود که تصویر را روی آن مشاهده میکنید، و اینکه آیا فیلتری روی عکس اعمال شده است یا خیر. شاید فکر کنید که شرکتها تمام تلاش خود را میکنند تا رنگ واقعی صفحه ساعت خود را به نمایش بگذارند؛ ولی اگر شرکتهای سیکو و کاسیو را به عنوان مثال در نظر بگیریم، تصاویر محصولات آنها چشمگیری بسیار کمتری از واقعیت دارند. اگر میخواهید خریدی را فقط با طبق عکسهای موجود انجام دهید، سعی کنید عکسهای زیادی را بررسی کنید تا درک بهتری از رنگ محصول در شرایط متفاوت داشته باشید.
بازتاب پذیری نور در ساعت
ساعتها اغلب در زوایای مختلف با سطوح پولیش پوشیده میشوند و در نتیجه نور را بهطور متفاوتی منعکس میکنند. مخصوصاً اگر عکس ساعت در محیط استودیویی گرفته شده باشد که فقط دیوارهای سفید در اطراف آن وجود داشته باشد، تصور کاملاً متفاوتی از قطعات صیقل داده شده یک ساعت خواهیم داشت. مواردی که پیش از این ذکر شد، یعنی اندازه و تحریف رنگ هم در بازتاب نقش دارند؛ زیرا میزان بازتاب ساعت ممکن است بیشتر یا کمتر از آن چیزی باشد که انتظار دارید. اگر فکر میکنید که این انعکاس و بازتابها در تعیین زیبایی ساعت و نظر نهایی شما درباره ساعت، تأثیر دارند و مواردی کلیدی هستند، ممکن است اولین باری که جعبه ساعت را باز میکنید رضایت کافی نداشته باشید.
شرایط و سلامت ساعت در عکس
با توجه به ماهیت نزدیک و دقیق عکاسی به سوژه، چیز زیادی وجود ندارد که از توجه دور بماند؛ مخصوصاً امروزه که دوربینهای تلفن همراه، دارای وضوح بالایی هستند. ممکن است تصور کنید که این کیفیت، موهبت است زیرا فروشندگان نمیتوانند مشکلات محصول را پشت عکسهای تار پنهان کنند اما در بسیاری از موارد، عکسهای مدرن میتوانند عیبها و لکههای روی فلز را برجستهتر از آن چه هست نشان بدهند. من ساعت کارتیه سانتوس هشت ضلعی خود را با قیمتی پایین خریدم و کاملاً متوجه بودم که چقدر در عکسها بد به نظر میرسد. واقعیت این است که حتی در مورد خرید این ساعت شک داشتم. حتی با وجود اینکه هزینهاش از نصف قیمت ارزانترین گزینه پیش رویم که شرایط مشابهی داشت هم کمتر بود. تا اینکه ساعت به دستم رسید و دیدم که خراشهای روی ساعت، آنقدر به چشم نمیآید. واضح است که ساعتی دوست داشتنی است و هیچ شباهتی به عکسهایی که ظاهر ساعت را تا آن اندازه کوبیدند، ندارد. به یاد داشته باشید که ساعتها اشیایی نسبتاً کوچک هستند و عکسها میتوانند جزئیاتی را ثبت کنند که کره چشم تواناییش را ندارد.